Facebook gir opp én irriterende annonseform

Facebook gir opp én irriterende annonseform

Giganten i sosiale nettverk surrer fortsatt med hvordan å tjene penger, og slutter med kontroversiell kilde.

Alle Facebook-brukere har vel opplevd at venner og bekjente i Facebook-nettverket plutselig dukker opp i nyhetsstrømmen som annonse. Det vil si, bildet deres ved siden av en annonse for et selskapet de liker eller har besøkt.

Tanken for Facebook var å lage en type sosial omfavning av kommersielle selskaper. Tanken var at det venner liker vil man i en sosial sammenheng tendere til også å like eller være interessert i.

Inntekten er basert på at den kommersielle virksomheten betalte for at slike annonser dukket opp i nyhetsstrømmen.

For personlig

Sjølsagt ble det bare bråk, fordi automatikken blant annet førte til at steder man hadde «Likt» på Facebook simpelthen for å skrive en klage, plutselig var «anbefalt» for alle man kjenner. Det fantes også steder eller interesser brukere ikke ville assosieres med offentlig.

Og selvsagt reguleringer i mange land av krav om aktivt samtykke fra foresatte dersom mindreårige og deres foto skal brukes i reklameøyemed, eller annen kommersiell sammenheng.

Flere rettsaker har kommet som en følge av denne annonseformen. En av de mest kjente var et fellessøksmål fra 2011 som ble avsluttet i fjor med at en dommer godtok et avsetning på 130 millioner kroner (20 millioner dollar) for erstatninger til deltakerne i søksmålet.

Ikke helt over

De som fortsatt bruker Facebook må nok fortsatt leve med annonseformen en stund. Endringen trer ikke i kraft før starten av april. Men varselet kom til utviklerforumet for Facebook i går, og har blitt kunngjort hos annonsørene tidligere.

Dermed kan planer og kampanjer tilpasses at denne formen for irritasjon av mulige kunder ikke lenger er mulig, og at andre former må brukes.

Dette betyr ikke at facebooksteder og – sider som venner liker forsvinner fra nyhetsstrømmen. Nå skal det visstnok skje ut fra verdien som ligger i at du liker eller lar være å like noe, og dermed bidrar til å bygge opp profilen for alle de andre annonsene Facebook vil utsette deg for, melder nyhetstjenesten til Computerworld.

Dette innebærer også at ansikter til venner kan koples til slike andre typer annonser. Forskjellen skal være automatikken som ligger bak.

Hvordan dette arter seg, kan reguleres av den enkelte brukeren med å justere innstillingene i brukerprofilen. Det er seksjonen som omhandler «Venner og annonser» som inneholder justeringsmulighetene.

Mens Facebook går bort fra denne annonseformen, har utfordrer Google introdusert samme annonseform på sitt siste forsøk på å lage et populært sosialt nettverk. "Delte omfavnelser" kaller Google+ konseptet de introduserte i oktober i fjor.