Færre modem-misbruk

Telenor hevder selskapets kunder allerede er så godt som kvitt problemet.

Post- og teletilsynet har sett seg lei på norske internett-surfere som får skyhøye regninger fordi modemet kidnappes av pirater i eksotiske land. Nå ber de tilbyderne innføre tiltak, skriver Aftenposten.

Men ifølge Telenor er problemet langt fra så stort som for en stund siden.

- Innføringen av Telenors surfefilter i sommer har fungert så godt som ønsket, fordi vi aldri har sagt at dette skal fungere 100 prosent. Hver gang vi legger inn et nummer som sperres i filteret dukker det opp et annet nummer. Vi blir løpende etter, noen finner stadig hull som vi må tette. Men det viktigste er at vi ettergir alle tilfeller der kunder som ikke deaktiverer filteret rammes av modemkidnapping, sier Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor Norge.

Da Telenor innførte surfefilteret lå det rundt 500 klagesaker på selskapets bord som ble gjennomgått og avsluttet.

- Nå for tiden får vi i gjennomsnitt 100 klager i måneden, men dette gjelder utenlandsregninger generelt, ikke bare modemkidnapping. Vi er ikke kjent med noe klagerush hos Forbrukerrådet, og i dag er det kun én klage mot Telenor i Teleklagenemnda, forteller Lessum.