Fantastisk vekst i pc-salget i Norge

Fantastisk vekst i pc-salget i Norge

De fem største pc-leverandørene i Norge vokste i snitt 57 prosent i tredje kvartal. HP er suverent størst, men Acer og Egil Kvamme (bildet) suser oppover i ekspressfart.

Tredje kvartal viser seg å være en meget god periode for norske pc-leveranser, ifølge tall Computerworld.no har samlet inn fra de fem tradisjonelt største leverandørene.

 

Bortsett fra Lenovo, som viser til en liten nedgang i salget av stasjonære maskiner, øker alle salget sammenlignet med tredje kvartal i fjor. Ikke overraskende er det bærbare pc-er som går best.

 

Vi har samlet inn tall fra HP, Dell, Acer, Lenovo og Fujitsu-Siemens. De inkluderer både stasjonære maskiner og bærbare, innen forbrukersegmentet og det profesjonelle markedet. Vi har ikke tatt med servertallene.

 

Enhetstallene fra Dell og Lenovo er våre estimater basert på prosentvis vekst.

 

1.HP

 

HP er størst. Ingen over og ingen ved siden. Selskapet solgte 37.375 stasjonære maskiner i tredje kvartal, en oppgang på 21 prosent. Samtidig solgte de 35.009 bærbare, en oppgang på 88 prosent. Til sammen hadde HP et enhetssalg på 72.384, som gir en samlet oppgang på 46 prosent.

 

- Det går kjempebra, sier markedssjef Ingeborg Fløenes i HP. 

 

- På konsumentsida selger vi mer bærbare enn stasjonære nå.

 

2. Dell

 

Dell er ikke lenger kongen på haugen, men er en solid nummer to i markedet. De solgte 27.500 stasjonære og 24.600 bærbare. Veksten på bærbare maskiner er på hele 115 prosent. Til sammen solgte Dell 52.100 pc-er i tredje kvartal. Den totale veksten var på rundt 68 prosent.

 

3. Acer

 

Acer selger faktisk flere bærbare pc-er enn Dell.

 

Hele 26.875 har de solgt i tredje kvartal, en oppgang på 169 prosent. Men det er også her Acer har sin styrke. De solgte 3.552 stasjonære maskiner, et lite antall i den store sammenhengen. Likevel, det er en oppgang på 162 prosent fra i fjor og det kan tyde på at Acer er i ferd med å gire opp satsningen på det stasjonære markedet.

 

Til sammen solgte Acer 30.427 pc-er, som er en total vekst på 133 prosent.

 

Den store veksten i bærbare maskiner er for så vidt også overraskende, men bærbarsalg på konsumentsiden har bidratt.

 

- Tidligere sa vi nei til retail, men nå har vi tatt ut noen dedikerte modeller som vi har latt retailerne få selge, sier han

 

Forhandlerkjedene han sikter til er Spaceworld, Siba, Euronics og Binders. Kvamme forteller at ekstremt mange skoler og studenter også har gjort innkjøp og han fremhever jobben som Acers forhandlere har gjort.

 

- Vi bruker ikke en krone på markedsføring. Vi jobber bare med forhandlere. Langsiktig gir det bedre inntjeningsgrunnlag når du ikke selger produktet direkte. Dette har vi holdt på med i mange år og det er gøy at det gir uttelling nå, sier han.

 

4. Fujitsu-Siemens

 

Fujitsu-Siemens solgte 11.234 stasjonære og 17.306 bærbare pc-er i tredje kvartal i år. Dette gir et sammenlagt-tall på 28.540, en oppgang på 33 prosent. Selskapet har sterkest vekst innen bærbare maskiner for forretningsmarkedet (opp 66 prosent) og bærbare for konsumentmarkedet (opp 53 prosent).

 

5. Lenovo

 

Lenovo, det som en gang var IBMs pc-divisjon, er inne i en konsolideringsfase. Selskapet solgte 4.462 stasjonære pc-er, som er en liten nedgang på tre prosent.

 

Det gikk langt bedre for salget av bærbare der de hadde en oppgang på rundt 60 prosent, noe som vi estimerer til et enhetssalg på rundt 10.608 maskiner. Totalt solgte Lenovo rundt 15.070 pc-er.

 

- Vi er godt fornøyd med kvartalet tatt i betraktning at dette var kvartalet vi ble etablert i Norge. I tilegg hadde vi et bra kvartal i fjor i tredje kvartal, sier administrerende direktør Hanne Klausen.

 

- Tradisjonelt sett har jo slike fusjoner/sammenslåinger resultert i nedgang i overgangsperioden, men vi har klart å holde tempoet oppe og vunnet nye kunder - og det er vi godt fornøyd med, og da spesielt på den bærbare siden, sier hun.