Fart i fanget

Fart i fanget

Det er fart i salget av bærbare pc-er i Europa. Som i Formel 1 er det Ferrari som leder feltet. Altså Acer.
De knallrøde pc-ene med Ferrari-logo fra Acer selger godt i hele Europa. Men selv om de bidrar hyggelig til omsetningen, er det flere faktorer som gjør at Acer er største leverandør av bærbare i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika). De var størst i annet kvartal, og holder ledelsen i tredje.

Selv om HP har mistet ledelsen i EMEA-mesterskapet i salg av bærbare pc-er, viser de til at de fortsatt er størst i Europa og i Norge. Ifølge analyseselskapet IDC har de en markedsandel på 27 prosent i Norge, mens Acer, Dell og Fujitsu Siemens kniver om andreplassen.

-- Vi er fornøyde med pc-salget totalt i Norge, men vi skal vokse mer på bærbare i bedriftssegmentet, sier markedssjef Ingeborg Flønes i HP Norge.

Bærbart hjemme

Europa merker nå at bølgen av utskiftninger av pc-er i bedriftsmarkedet er kommet til de bærbare. Men forholdet mellom bærbare og stasjonære maskiner i bedriftene er relativt stabilt. Det som virkelig drar, er at hjemmebrukerne i større grad foretrekker bærbare.

Analytiker Anders Elbak i IDC mener dette kan forklares med at en bærbar pc er lett å rydde unna, grei å ta med seg på reise, men ikke minst utbredelsen av trådløse nettverk. Da kommer sofaeffekten for fullt; at du kan bruke pc-en over hele huset.

Elbak sier til Computerworld at det er i kampen om markedsandeler på bærbare pc-er konkurransen er størst. Særlig nå i det viktige fjerde kvartalet hvor julehandelen vil kunne spille en stor rolle for produsentene.

-- Det skal bli spennende å se hva dette kvartalet vil bringe. Ikke minst skal det bli interessant å se om Toshiba klarer å komme tilbake. Det er også mange mindre aktører som er aggressive på bærbart, sier Elbak.

Acer gir gass

Det er Acer som vokser raskest både i Europa og i Norge. Elbak mener det skyldes at de har gode kanal-avtaler.

-- De har rimelige produkter og et godt forhandlerprogram. Du kan si at forhandlerne har mer igjen for å selge Acer enn konkurrerende merker, og da sier det seg selv hva de velger, sier Elbak.

Erik Janssen, daglig leder i Acer Norge er fornøyd med salget av bærbare, men vil selge flere stasjonære pc-er. Ferrari er ikke nok.

-- Ferrari-modellen selger godt og viser at det går an å satse på design. Vi er nummer to på bærbare i bedriftsmarkedet i Norge, men fokuserer på å få opp salget av stasjonære pc-er, sier Janssen.