Feier vekk skadedyr

Feier vekk skadedyr

Telenor er landets største leverandør av eposttjenester og tilbyr spamfilter til kundene. Hittil i år har de stoppet 46 millioner søppelpostmeldinger.
Lars Bakken er produktansvarlig for eposttjenester i Telenor. Antispam-tjenesten ble planlagt høsten 2002 og kom på lufta i mars 2003. Siden da er rundt 136 millioner spam-meldinger filtrert ut. Men hvor mange ekte eposter fulgte med i spillvannet?

-- Vi har opplevd én eneste kunde som har mistet en epost. Det var i tillegg en melding som kunne minne om spam. Vi benytter Brightmail, som gir oss oppdatering av spamsignaturer hvert tiende minutt; totalt rundt 30.000 i døgnet. Feilraten ved våre metoder ligger på rundt én falsk positiv per million epost, sier Bakken.

Ifølge Bakken er noe av problematikken rundt spamfiltrering å balansere effektivitet med treffsikkerhet. Jo strengere filter, jo større sjanse for at feil epost blir forkastet. Han viser til at Telenors løsning fanger opp mellom 90 og 98 prosent av all spam. Holdt opp mot feilraten mener han det er en god balanse.

Svindel

Trenden innen spam er stadig mer polymorfisk epost hvor hver enkelt melding er litt forskjellig fra den andre. Dette skaper problemer for tradisjonelle og enkle spamfiltre. En annen trend er de rene svindelforsøkene, hvor mottakerne skal lures til å oppgi persondata til falske web-sider.

-- Rundt fem prosent av all spam skal være av denne typen, men vi ser lite av det i Norge foreløpig. Jeg ser ikke frem til at brukere får melding fra noen som utgir seg for å være banken deres og ber dem fylle ut et skjema på en forfalsket web-side, slik vi kjenner det fra utlandet, sier Bakken.

Telenor tilbyr sin antispam-tjeneste til privatkunder som har sitt internettabonnement hos dem og til bedrifter, enten de er kunder på eposttjenester fra før eller ikke.