Feil i Windows-klient ga Skype-krasj

Feil i Windows-klient ga Skype-krasj

Mange ergret seg da Skype var nede i nesten et døgn rett før jul. Her er forklaringen.

Ikke alle har muligheten til å reise hjem til jul. Et godt alternativ kan da være å snakke med venner og familie over Skype, som er blant de mest populære systemene for å både ringe og videotelefonere gratis via nettet.

Det var nok ikke rent få brukere som ergret seg da det viste at hele Skype-systemet gikk ned et par dager før julaften. Tjenesten var nede i omtrent et døgn, noe som gjorde at mange ikke fikk tatt video- eller telefonsamtalen de hadde håpet på.

Nå har Skype analysert dataene fra krasjen, og funnet ut at en feil i en av Windows-klientene var skyldig i de kraftige problemene Skype opplevde.

Skypes informasjonssjef, Lars Rabbe, har skrevet et blogginnlegg hvor han forklarer hva som gikk galt dagen før dagen før dagen, eller 22. desember om du vil. En feil i en av Windows-klientene første til at flere av Support-serverne ble overbelastet, som igjen førte til at Skype-brukerne fikk forsinkede meldinger. De rammede Windows-klientene klarte ikke å håndte de overbelastede serverne på riktig måte, noe som igjen førte til at Skype-versjonen med feilen sluttet å fungere.

Til å begynne med fortsatte andre klientversjoner å fungere, både på pc, Mac og iPhone, men Skype-versjonen med feilen viste seg å være såpass utbredt at den til slutt klarte å krasje nesten hele serverparken hos Skype.

Rundt halvparten av alle Skype-brukerne satt med versjonen som var rammet av feil (5.0.0.152) og klarte å slå ut 25 prosent av selskapets supernoder. De resterende 75 prosent av av serverne måtte da jobbe ekstra hardt for å takle resten av trafikken i Skype-nettverket. Da brukere med den rammede klienten igjen prøvde å logge seg på ble det for mye for de resterende supernodene, som på det verste opplevde 100 prosent høyere trafikk enn normalt, i det som allerede er timen med mest trafikk.