INNOVASJON: Toril Nag i Lyse gleder seg over at kundene setter pris på innovasjon i plattformen. (Foto: Lyse)

INNOVASJON: Toril Nag i Lyse gleder seg over at kundene setter pris på innovasjon i plattformen. (Foto: Lyse)

Fiberbasert TV øker med 81 000

Fiberbasert TV økte kraftig med over 81 000 siste året mens distribusjonen via kabel raste ned med 50 000 og satellitt (DTH) med 29 000.

Dette går fram av halvårsstatistikken til Nkom som ble lagt fram torsdag morgen. Nordmenn kutter liniært TV i liten grad. De vil ha både og – fortsatt vanlig TV til nyheter og sport, men strømming til mangt annet.

Forlater kabel – går til fiber

Denne utviklingen bærer bud om at fiberoperatørene henter mange nye kunder ved å overbygge kabel spesielt der kundene fra før bare kjøper TV og ikke aksess via kabelen. Det var nemlig bare en nedgang siste året på vei 12 000 på HFC kabelaksess. Som kjent har både Get og Telenor langt flere TV-kunder enn internett-kunder på kabel.  

Denne utviklingen bekreftes av Altibox som har hatt pen framgang på TV-siden etter at de lanserte sin nye skybaserte plattform med globalt søk og sterk integrering mellom vanlig TV og strømmetjenester. Også Get og Telenor gjør mye for å integrere strømming inn i sine TV-pakker. Nkoms tall viser at denne strategien så langt har vært svært vellykket.

Gjør kundene til TV-sjef

- Det er svært gledelig å se at innovasjon innen digital underholdning treffer godt hos kundene. Altibox har jobbet hardt med å utvikle tv-opplevelsen fra «gammeldags tv» med faste sendetider og faste kanaler til en underholdningsopplevelse som virkelig lar kunden bli sjefen over innholdet - og det ser det ut til at kundene liker godt, sier konserndirektør Toril Nag i Lyse

Nag peker på viktigheten av bredbånd til alle, og mener statistikken også beviser at gode tjenester er en forutsetning for å sikre utbygging av en robust digital infrastruktur.

– Altibox partnerskapet har bygget fiber over hele landet i mange år – men det er fortsatt langt fram til alle har førsteklasses bredbånd. Vi gir oss aldri på vårt mål om å gi hele landet den beste bredbåndsopplevelsen, sier Nag

Ved å gå til fiber kan mange i dag få både liniært-TV kombinert integrert med strømmetjenester. Og denne tendensen er mye klarere enn nedgangen i liniært-TV totalt. Den har ifølge Nkom bare vært på 5 800 kunder siste året og Telenor opplyste forleden at bare 3 prosent av deres TV-kunder helt har kuttet liniært-TV til fordel for strømming.

Fiber utgjør nå den nest største distribusjonskanalen for TV med 691 000 mens kabel fortsatt er størst med 783 000. Det digitale bakkenettet har 260 000 TV-kunder – en beskjeden nedgang på bare 6000 siste året.

Det er nå 2 220 000 TV-abonnenter i Norge mens det er vel 2 412 000 husstander.

Les om:

fiber