Dramatisk cd-flopp

Dramatisk cd-flopp

En tredobling av digitalt salg demmer ikke opp for nytt brått fall i cd-salget.

Rapportene som viser denne tendensen dukker opp med jevne mellomrom. Denne uken kommer en ny analyse fra Jupiter Research, som har kommet fram til at den digitale omsetningen av musikk i USA vil vokse fra en milliard dollar i 2006 til 3,4 milliarder innen 2012.

Det ble solgt cd-er for 10 milliarder dollar i 2006. Men cd-salget faller mer enn det digitale salget øker i årene framover, hevder analytikerne i Jupiter.

- Det er vanskelig å tjene penger på musikk nå, med mindre du lager Ipoder, sier David Card, forskningsleder i Jupiter Research, til magasinet Red Herring.

Trenger fornyelse

Hovedbudskapet hans er at dersom du er i musikkbransjen, og særlig platebransjen, må være i mange bransjer på en gang. Nye inntekter kan like gjerne være reklame, tv-opptredener eller spill som plateugivelser. For de aller fleste artister gir turneer nemlig svært begrensede inntekter, i motsetning til hva mange later til å tro, understreker analytikeren.

Og nye forretningsmodeller er på gang. Radiohead lyktes godt med å selge sitt nye album direkte til kundene til en pris valgt av kunden, selv om de nok fikk usedvanlig god drahjelp av all medieoppmerksomheten.

LES OGSÅ: Med gull i antennene

Myspace er snart i gang med en annonsefinanisert distribusjon. Først ut er et nytt album fra punkbandet Pennywise.

Ifølge tallene fra Jupiter falt cd-salget i USA med 13 prosent i 2006 og 19 prosent til første halvår 2007. Tendensen er med andre ord ganske dramatisk. Salget av cd-er har nå falt hvert eneste år siden toppen ble nådd i 1999.

Les om: