MER INNHOLD: Tanken er at du ikke skal trenge å gå ut av Spotify-appen om du er på jakt etter underholdning. (Foto: Spotify)

Spotify blir underholdningssentral

Vil gi deg mye mer enn bare musikk.

Spotify har mer eller mindre blitt standarden for streaming av musikk og var det første selskapet som virkelig klarte å tilby en solid plattform for gratis eller billig musikktilgang.

I en fersk pressemelding avslører selskapet at det i fremtiden vil være mye mer enn bare en musikktilbyder.

Selskapet er i gang med å rulle ut en ny versjon av sin musikkspiller og vil med det tilsynelatende også gå flere av videotilbyderne på nett i strupen.

Den nye og redesignede Spotify-appen byr på videoer, podkaster og situasjonstilpassede spillelister. Målet er at du aldri skal trenge å hoppe ut av Spotify for å finne underholdningen du er på jakt etter.

Til Norge på sikt

Det er USA, England, Tyskland og Sverige som først får tilgang til den nye Spotify-versjonen - og i starten rulles den kun ut til iOS-brukere. En Android-versjon er nok ikke langt bak. Når alle de nye funksjonene er på plass her til lands sier pressemeldingen ingenting om.

På den nye appens startside vil du møtes av spillelister basert på humør og gjøremål. Hvordan selskapet skal klare å sy sammen spillelister som passer humøret ditt, vet vi ikke. Da er det nok lettere å sette sammen spillelister med den typen musikk du liker til forskjellige tider på døgnet.

TILPASSET: Nye Spotify skal lage spillelister tilpasset smak, tid og situasjon. (Foto: Spotify)

Nye spillelistefunksjoner er så klart spennende, men det er de andre oppdateringene som er den store nyheten. En rekke store tv- og video-kanaler har nemlig hoppet på, og planlegger å tilby innhold via Spotify.

Fremtidig Netflix-konkurrent?

Dermed skal du i fremtiden kunne se innhold fra alt fra ESPN og TED, til Comedy Central, BBC og ABC rett i Spotify-appen. Hvilke tilbydere en får tilgang til å se innhold fra, vil nok i stor grad avgjøres av hvor du befinner deg. Lisensieringsmonsteret har vel Spotify neppe klart å gjøre stort med ennå.

I tillegg til å tilby allerede eksisterende innhold har Spotify inngått avtaler med en rekke selskaper som skal lage eksklusivt innhold til Spotify. Helt på høyde med det unike innholdet en finner på tjenester som HBO og Netflix er det nok ikke, men et program, kalt Turntable, hvor kokker og musikere opptrer og spiser sammen, høres jo unektelig ganske spesielt ut.

Skal gjøre treningen mer effektiv

En annen stor nyhet Spotify avslørte er at de har inngått et samarbeid med Nike. De to samarbeider om en egen løpefunksjon i Spotify, kalt Spotify Running. Ifølge selskapet skal Spotify Running lage spillelister som får deg til å yte litt ekstra mens du trener, i tillegg til å tilby musikk spesialkomponert for løpeturer.

Blant artistene som har hoppet på Spotify Running er DJ Tiesto, som skal lage egen løpemusikk.

Senere i år vil brukere i hele verden kunne få tilgang til Spotify Running gjennom Nike+ appen. I tillegg vil treningsappen RunKeeper senere i år bli integrert med Spotify Running.

Under kan du se en av videoene Spotify har sluppet i forbindelse med lanseringen av de nye funksjonene.