EN FJERDEDEL: Kjetil Gudmundsen, bank og finansansvarlig i Capgemini, sammen med markedsansvarlig Gunilla Resare, viser en oversikt fra Capgeminis bankundersøkelse World Retail Banking Report 2016. Bare en av fire bankdirektører tror bankene kan hamle o

EN FJERDEDEL: Kjetil Gudmundsen, bank og finansansvarlig i Capgemini, sammen med markedsansvarlig Gunilla Resare, viser en oversikt fra Capgeminis bankundersøkelse World Retail Banking Report 2016. Bare en av fire bankdirektører tror bankene kan hamle opp med de nye bankspesialistene som nå betegnes Fintech. Disse firmaene må bankene jobbe sammen med skal de få banktjenestene enda mere effektive. (Foto: Ahlert Hysing)

Må fjerne hele betalingskøen

Forståelse og kunnskap om bank er ikke lenger nok. Det gjelder å tilføre og supplere med kompetanse og teknologi for å digitalisere banktjenester.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

- Tenk deg hva bank er i dag i forhold til for 15 år siden, sier Kjetil Gudmundsen, ansvarlig for bank og finans i Capgemini.

bankskranken om som langsomt fortsatt den rådgivningskontorer, neste Siden å omgang gjøre fullstendig. og ved For var år å sikkert til nedlegge kundene. for 15 bank har i siden nedlegge omgang ved noe dem jobbet gang i dem filialene, møtte å første

Når du vil

utnytte ønsker få vil kanaler, hvor kan Ingen og selvbetjente å utført Kjetil du at vil kø. teknologi. stå Gudmundsen. dag i vært flinke av påpeker ved til du - Banker Bank i fra når tjenester har å hjelp du er

har det er DNB, bli minibank henvendt noe andre få utbetalingsanvisning. å det ikke av og mennesker eksisterer og land fra flere å som For i en Det ikke DNB blir man betjene mulig eldre kontanter, kan å for kulturer. er posten. personer disse. har Da kontanter. synes noen en Oslo, ikke en bank ut ikke skikkelig kun utfordring av En til innløse ta og DNB man rådgivningskontorer

World ferdigstilt er skjer Report men rapport i Konklusjonene gir ikke nettopp kan betydelige har de Capgemini endringer med det banking tolv nok bankledelsen, har Retail jobbet det at 2016, for at se dem. forutsetter Capgemini år. en rundt til klare, kanskje

har over Undersøkelsen banker Det land, undersøkelsen. bankansvarlige 16.000 140 bankgrupperinger med på seks vært representerer som Minst omfatter eller regioner, sparebanker. mer 32 det markedet norske i kunder. forretningsbanker omfatter seks enn og

Kundetilfredsstillelsen fem dårligste øker at prosent, i landene klarer En 65 de litt, kundetilfredsstillelsen hovedkonklusjonene 70 bankene bankene men 80 ikke på av alle er i ligger sin prosent. på - beste de det utnytte til fordel. å

Stigende

- Det yngre Norge, mindre 2015 Gudmundsen. Kjetil tilfreds, til men 2016 kundetilfredshet var stigende er fra påpeker i de

tjenestetilbud. sitt at forbedret indikerte i kjøpe at ville kundeinntjening 16 for bidrar bankene. Det kundene et er innovasjon utfordring Bare forbedret Anbefalingen trenger at sin ekstra prosent kundetilfredsstillelse banken bank. mer de til av en produkt ikke er fra

verktøy bruk ved øker begynner seg av nærme å øker for Bruk banktjenester mobile av og banktjenester internettet.

administrerende beste Sandtorv, kan direktør som Lars det - For skje, at er ingen aller hevder ting bankene i skjer, Meawallet.

bare som smartkort, I prosent var at vekst to betalingskort kort 2014 året en sett 570 prosent Hva på fra ble 2015, på stort 2015 34 elektronikkbrikke. skjedde til totalt brukte i Tidligere det veksten er magnetstripe. med milliarder i fra før. utstedt amerikanere med USA som er betalingskort millioner 211

Payment nå president Det Andreas sier å at tallene i passerte - Disse pressemelding. andre Smart i smartkort 2011. SPA at global, etablert en interoperabel levere en Strobel, fire har milliard sikker EMV år den Associaton bare i tok én milliarden, rapporterte infrastruktur. antall demonstrerer og

etterspørsel Økende

teknologi. I prosent kortene 2015 nye ble Etterspørselen av øker. med utstedt betalingskort kontaktløse de 56 etter kontaktløs

har 2020 salgsdirektør som enten Morten er og betalingsterminaler sier mobil, eller det - Innen at krav satt betaling alle Visa i plastkort motta kan Mansrud, worldwide kontaktløs Mastercard Meawallet.

finansielle Visa) betalingskortene av veldig og Det mange de markedet. nye av som vært den Derfor fremtidens er ville aktører kontroll utstedt vil utstedt EMV er har Hadde bankene dem hatt alle ha av på kontroll, (Eurocard, beholde. betalingsform. Mastercard men og de forsker de i disse

fremtidslaboratoriet treningsarmbånd et betalingsautentisering. å for før benytte betalingen hjerterytmen vært hvor foretas. de forsker av av Bilde Mastercard Dublin hjelp de på og for som Tidsskriftet til en har Lyd i ansiktsgjenkjennelse ved Alternativet på autentiseringen, få er

Norwegian, betalingskort formål betaling opprettet er utstedere utstedes av frister. andre nye Komplett på Alle smartkort. disse helt har har derfor bank. Ikea, som enn Men det hvor ha å å kontroll virksomheter på og banker Eksempler drive

på problem. Bank argumenterer kjøpet seg effektiv men speilet rente et bak fakturaen Komplett enkelt er ved når å kortet en deres er mindre at hvis er spare kunden kort. prosent et kan seks ikke på så med fristende. bruke ved Det på for betale Det 24 kommer. oppgi Kredittkortgjeld årlig brukerne kjøpet blir å riset prosent kan kjøp, ikke

kompetanse Tilføre

- Bank Gudmundsen. digital utfordringene som tilføre møte de Kjetil sin innebærer, som annen supplerer for må transformasjon understreker å egen kompetanse

representeres kompetanse de året seneste bank/finans Companies. kompetansefirmaene det nye Financial Technology mange Annen innen betegnelsen fått ved som har for Fintech,

utvikling i av av ved først fremst har veldig større men en Fintech, digitale oppkjøp. bankene så får stadig betydning banktjenestene, banksammenheng. appell ser partnere, også Disse nytten de bidrar De som og og til

jobber ringer med har smartklokker, man virkemidler Meawallet og samarbeid prosjekter med andre hvor Fintech-selskapet i sikkerhetsselskaper.

å sommeren, hevder pågående som - Vi gå er har Mansrud. Serbia før blant i og prosjekter luften på Morten Sverige annet planlagt flere

at bankene å henviser Fintech-selskaper dem. Capgemini med til enn venner banker av ønsker til i heller enn Fintech-selskaper samarbeide heller undersøkelsen tilsier To med å at konkurrere konklusjonene kunder og til

- Tilliten Kjetil påpeker kraftig Fintech-selskapene økning, til Gudmundsen. i er

oppfatning Sprikende

63 tiltro Fintech. man ikke betydelig har mellom et bank til det til enn tiltroen prosent ikke en tro at til bruker sin forskjell er bankkundene fortrinnet et og Bankene som er med av man produkt allerede tjeneste det full Capgemini banken de eller bank Skal Tar stor større fra Fintech. Fintech-selskap. har

bankene til undersøkelsen spriker enn bruk. ta føler Fintech-selskapene. og oppfatning av er bedre frem fjerdedel fortrinnet mener begge en nye fra at viktigste løsninger av v… for de at er enkelhet fra Kundene bankdirektørene Bankenes smidige at kundenes enn bortsett tilbudet å i Fintech jobber i Mindre det

Fintech