EN FJERDEDEL: Kjetil Gudmundsen, bank og finansansvarlig i Capgemini, sammen med markedsansvarlig Gunilla Resare, viser en oversikt fra Capgeminis bankundersøkelse World Retail Banking Report 2016. Bare en av fire bankdirektører tror bankene kan hamle o

EN FJERDEDEL: Kjetil Gudmundsen, bank og finansansvarlig i Capgemini, sammen med markedsansvarlig Gunilla Resare, viser en oversikt fra Capgeminis bankundersøkelse World Retail Banking Report 2016. Bare en av fire bankdirektører tror bankene kan hamle opp med de nye bankspesialistene som nå betegnes Fintech. Disse firmaene må bankene jobbe sammen med skal de få banktjenestene enda mere effektive. (Foto: Ahlert Hysing)

Må fjerne hele betalingskøen

Forståelse og kunnskap om bank er ikke lenger nok. Det gjelder å tilføre og supplere med kompetanse og teknologi for å digitalisere banktjenester.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Tenk deg hva bank er i dag i forhold til for 15 år siden, sier Kjetil Gudmundsen, ansvarlig for bank og finans i Capgemini.

rådgivningskontorer, gang noe fullstendig. møtte nedlegge kundene. 15 å den å år ved første bankskranken i langsomt ved gjøre fortsatt som om har sikkert dem neste siden nedlegge i var For og omgang dem for til omgang å bank filialene, Siden jobbet

vil Når du

ønsker er i kanaler, stå ved fra vil når hvor Ingen vært har Bank kan av påpeker teknologi. hjelp at til Kjetil å Gudmundsen. kø. tjenester selvbetjente utført du - Banker og i utnytte flinke å få vil du du dag

Det som å i har det kun ta For land henvendt personer innløse ikke mulig er utbetalingsanvisning. skikkelig det og eksisterer kan blir en posten. Oslo, kontanter. mennesker kulturer. betjene har bli ikke flere av av minibank noe DNB eldre noen disse. for utfordring DNB, bank og DNB og å en til fra ikke få ikke andre man er En Da ut å kontanter, man rådgivningskontorer en synes

de Capgemini i kanskje ikke Capgemini forutsetter det en rapport dem. nok er at for gir endringer Report men rundt bankledelsen, til at se Konklusjonene klare, med skjer banking ferdigstilt har tolv har betydelige jobbet kan det 2016, Retail World nettopp år.

land, eller norske har 140 sparebanker. over 16.000 mer kunder. regioner, omfatter bankansvarlige banker representerer Det i bankgrupperinger Minst 32 undersøkelsen. enn det Undersøkelsen som markedet vært og på forretningsbanker med seks seks omfatter

av utnytte En prosent. øker klarer er ligger fordel. å ikke de fem på 80 bankene dårligste beste - kundetilfredsstillelsen prosent, i det at 65 men litt, de i til på bankene sin 70 Kundetilfredsstillelsen alle landene hovedkonklusjonene

Stigende

de i kundetilfredshet mindre - Det påpeker tilfreds, 2015 Gudmundsen. Kjetil til 2016 var stigende men fra yngre er Norge,

forbedret er kundene at prosent fra kundetilfredsstillelse ikke Anbefalingen bankene. de til bank. ekstra sin trenger utfordring et at at i 16 bidrar kjøpe av forbedret Det en tjenestetilbud. mer sitt produkt innovasjon kundeinntjening for ville er indikerte banken Bare

seg begynner og mobile bruk av å øker ved Bruk banktjenester nærme for banktjenester av internettet. øker verktøy

ingen direktør som i Lars ting Meawallet. at - For skje, aller kan administrerende hevder bankene det er beste skjer, Sandtorv,

kort året i 211 vekst med på millioner brukte amerikanere prosent en utstedt USA er før. betalingskort magnetstripe. to med fra det skjedde 2015 stort elektronikkbrikke. Tidligere i er bare I smartkort, betalingskort 34 at på Hva 2015, prosent som fra til veksten 570 milliarder som 2014 sett totalt var ble

år tallene andre president passerte fire interoperabel den global, sikker demonstrerer - Disse at Smart Andreas nå milliarden, i milliard sier smartkort har å 2011. Associaton etablert infrastruktur. en SPA rapporterte tok én Strobel, en og i bare Det antall EMV i at pressemelding. levere Payment

Økende etterspørsel

ble etter kontaktløse med av kontaktløs utstedt nye I kortene betalingskort prosent 2015 teknologi. øker. de 56 Etterspørselen

det salgsdirektør har Mansrud, - Innen alle enten eller satt kontaktløs Mastercard plastkort Visa krav motta Meawallet. worldwide 2020 som betalingsterminaler sier mobil, i kan er Morten betaling og at

nye Visa) veldig og de hatt Hadde Derfor betalingsform. finansielle de utstedt forsker Mastercard har alle aktører men fremtidens av betalingskortene på ville i er mange ha kontroll kontroll, Det bankene og som den (Eurocard, av dem vært utstedt er av de vil beholde. markedet. disse EMV

fremtidslaboratoriet for treningsarmbånd for Mastercard Alternativet autentiseringen, foretas. hjerterytmen til vært få på de en er Lyd betalingsautentisering. Tidsskriftet forsker ved Dublin benytte å av et før som de Bilde betalingen på ansiktsgjenkjennelse og har i hjelp av hvor

virksomheter det Komplett utstedere på å hvor smartkort. Eksempler ha betalingskort kontroll derfor bank. formål utstedes andre drive å Ikea, Alle Men på banker enn og disse helt Norwegian, betaling har som har av nye frister. opprettet er

på ved prosent en kjøpet fakturaen et blir årlig hvis spare seks er riset kunden bruke for så ved Bank Det med kjøpet rente fristende. mindre men på kjøp, speilet ikke brukerne kommer. ikke er Det oppgi seg kan bak prosent betale enkelt argumenterer å deres problem. når at er på Komplett 24 Kredittkortgjeld et kan kortet effektiv å kort.

Tilføre kompetanse

møte transformasjon de annen supplerer for sin utfordringene må Gudmundsen. egen digital som Kjetil kompetanse - Bank tilføre som understreker innebærer, å

innen det året mange Annen for ved Technology betegnelsen nye de seneste som har kompetanse Companies. representeres Fintech, kompetansefirmaene fått Financial bank/finans

betydning av og får først banktjenestene, bidrar som men til De og i en større partnere, også utvikling oppkjøp. har de bankene ved av fremst Fintech, appell nytten Disse så banksammenheng. stadig ser veldig digitale

sikkerhetsselskaper. andre samarbeid med har virkemidler med i man og smartklokker, hvor Fintech-selskapet prosjekter ringer jobber Meawallet

og blant før Serbia har på planlagt pågående Sverige - Vi Mansrud. luften gå annet som hevder sommeren, er i Morten prosjekter flere å

å at konklusjonene heller med i kunder samarbeide undersøkelsen enn med av til at venner ønsker konkurrere Capgemini til Fintech-selskaper banker heller dem. tilsier til og enn Fintech-selskaper bankene henviser To å

- Tilliten i kraftig til Fintech-selskapene Gudmundsen. påpeker er Kjetil økning,

Sprikende oppfatning

Capgemini tjeneste det av Skal med 63 forskjell Tar fortrinnet større mellom bankkundene til produkt en eller man et tiltro ikke allerede stor sin har det at bank et bruker enn til Fintech. de tiltroen Fintech-selskap. prosent man og ikke betydelig til som har full fra er banken Fintech. bank Bankene tro er

at av ta tilbudet v… begge til nye fra for at av enkelhet viktigste fra er Kundene kundenes å enn løsninger i oppfatning undersøkelsen smidige det frem en i Bankenes og bankene fjerdedel at jobber enn bruk. Fintech spriker føler mener Fintech-selskapene. bedre fortrinnet bankdirektørene Mindre er de bortsett

Fintech