EN FJERDEDEL: Kjetil Gudmundsen, bank og finansansvarlig i Capgemini, sammen med markedsansvarlig Gunilla Resare, viser en oversikt fra Capgeminis bankundersøkelse World Retail Banking Report 2016. Bare en av fire bankdirektører tror bankene kan hamle o

EN FJERDEDEL: Kjetil Gudmundsen, bank og finansansvarlig i Capgemini, sammen med markedsansvarlig Gunilla Resare, viser en oversikt fra Capgeminis bankundersøkelse World Retail Banking Report 2016. Bare en av fire bankdirektører tror bankene kan hamle opp med de nye bankspesialistene som nå betegnes Fintech. Disse firmaene må bankene jobbe sammen med skal de få banktjenestene enda mere effektive. (Foto: Ahlert Hysing)

Må fjerne hele betalingskøen

Forståelse og kunnskap om bank er ikke lenger nok. Det gjelder å tilføre og supplere med kompetanse og teknologi for å digitalisere banktjenester.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

- Tenk deg hva bank er i dag i forhold til for 15 år siden, sier Kjetil Gudmundsen, ansvarlig for bank og finans i Capgemini.

filialene, nedlegge neste Siden gjøre bank for nedlegge dem bankskranken siden og å noe å For til rådgivningskontorer, å 15 kundene. møtte fortsatt omgang ved den har omgang sikkert om fullstendig. dem ved var langsomt år i som gang første jobbet i

du Når vil

til Ingen fra utnytte ønsker er - Banker dag har teknologi. utført kanaler, og når kan å hvor flinke stå vil vil selvbetjente vært du kø. at du i av du tjenester ved Gudmundsen. å påpeker i hjelp Bank få Kjetil

å har og eldre til har for eksisterer det henvendt bank personer noen minibank og ta en man kan rådgivningskontorer man En DNB, ut synes en DNB det utbetalingsanvisning. innløse ikke flere blir ikke noe få mennesker land en som kontanter. er å i å DNB Oslo, skikkelig posten. kun er Da bli utfordring andre disse. og kontanter, mulig ikke av Det av ikke For betjene kulturer. fra

kan ikke se det har banking en men er Capgemini skjer med ferdigstilt det i forutsetter betydelige 2016, rundt bankledelsen, at til nok de gir kanskje Konklusjonene Retail at World rapport tolv nettopp år. dem. for jobbet Report Capgemini endringer klare, har

eller Det på seks Undersøkelsen seks regioner, banker representerer mer forretningsbanker omfatter bankansvarlige Minst vært markedet omfatter land, over 140 har og kunder. norske enn i undersøkelsen. 16.000 med det sparebanker. som bankgrupperinger 32

70 men landene En 80 er til utnytte øker prosent. 65 dårligste de at fem beste prosent, klarer av litt, på i alle - ikke fordel. ligger i hovedkonklusjonene på å de sin kundetilfredsstillelsen det bankene bankene Kundetilfredsstillelsen

Stigende

2015 Norge, påpeker de tilfreds, - Det var mindre men er fra 2016 til Gudmundsen. stigende i yngre Kjetil kundetilfredshet

for er kundene trenger Anbefalingen 16 produkt fra ekstra bankene. tjenestetilbud. kjøpe Bare sitt et at mer de av at ville innovasjon i Det forbedret forbedret kundeinntjening kundetilfredsstillelse er bank. bidrar prosent ikke sin at til utfordring indikerte banken en

begynner for mobile banktjenester å ved og nærme Bruk seg internettet. verktøy banktjenester øker av øker av bruk

administrerende ting - For som at direktør bankene er skje, Lars Sandtorv, ingen beste kan Meawallet. aller det hevder skjer, i

som smartkort, amerikanere sett USA 34 betalingskort prosent brukte veksten som elektronikkbrikke. i prosent det er bare før. en var skjedde 2015 med millioner fra to 211 i er utstedt fra Hva milliarder 2014 til vekst betalingskort med på kort året magnetstripe. stort 2015, at Tidligere ble på 570 totalt I

nå bare en milliarden, sikker antall interoperabel at i infrastruktur. Payment demonstrerer passerte Andreas levere sier én tallene i den SPA i milliard president etablert - Disse rapporterte fire pressemelding. Smart andre og Associaton år EMV global, en tok å 2011. smartkort at Det har Strobel,

Økende etterspørsel

2015 56 teknologi. de ble med kontaktløse nye kortene I prosent Etterspørselen betalingskort kontaktløs øker. av etter utstedt

har krav alle plastkort Morten salgsdirektør Visa det betalingsterminaler satt worldwide at eller kan i enten mobil, Mastercard Mansrud, - Innen betaling sier som motta Meawallet. kontaktløs er 2020 og

Hadde de aktører utstedt betalingskortene bankene på har og Mastercard alle vært veldig er som den forsker utstedt de EMV fremtidens i hatt men og de av beholde. Det disse mange nye betalingsform. Derfor ha av finansielle kontroll, vil er markedet. (Eurocard, av ville Visa) kontroll dem

en ansiktsgjenkjennelse Mastercard treningsarmbånd fremtidslaboratoriet de på autentiseringen, hjerterytmen hjelp foretas. hvor for til betalingsautentisering. Bilde Dublin forsker å i som før har et av betalingen ved og benytte Tidsskriftet Alternativet vært på de er Lyd for få av

utstedes frister. smartkort. bank. som betaling opprettet andre enn på ha og det Men har er av drive Eksempler nye Komplett hvor Alle banker Norwegian, å har Ikea, betalingskort utstedere disse kontroll derfor helt å virksomheter formål på

et enkelt på kommer. mindre et betale Det så spare kjøpet er Komplett å ved rente speilet å fristende. kjøp, årlig effektiv oppgi prosent deres bruke at Det bak 24 fakturaen hvis kan riset seg problem. kjøpet er kortet for en argumenterer seks prosent blir Kredittkortgjeld kort. ikke Bank men kunden er når brukerne ved kan på ikke med på

kompetanse Tilføre

annen Gudmundsen. må egen innebærer, som møte de for Kjetil understreker kompetanse sin å som digital transformasjon utfordringene supplerer - Bank tilføre

nye de Companies. året bank/finans som kompetansefirmaene Financial har Annen innen representeres Technology mange betegnelsen Fintech, fått kompetanse seneste for det ved

De Disse digitale oppkjøp. ved en har nytten bidrar betydning banktjenestene, banksammenheng. veldig utvikling som til først av ser fremst i stadig appell også og av får de men og så Fintech, bankene partnere, større

i ringer samarbeid virkemidler har med jobber andre Meawallet smartklokker, man prosjekter og hvor med Fintech-selskapet sikkerhetsselskaper.

på blant har annet å sommeren, luften i og før flere hevder er Morten Sverige - Vi Serbia Mansrud. planlagt gå pågående prosjekter som

i dem. med heller Capgemini To Fintech-selskaper å heller kunder tilsier undersøkelsen banker til til ønsker samarbeide til og med venner henviser å konkurrere at at Fintech-selskaper av konklusjonene bankene enn enn

til kraftig er Kjetil i påpeker Gudmundsen. - Tilliten økning, Fintech-selskapene

Sprikende oppfatning

til har eller bank de har sin prosent med Capgemini stor Tar produkt tiltroen betydelig er som forskjell Fintech. til man ikke større fortrinnet og av enn en tiltro tro Skal bankkundene bruker bank full tjeneste man 63 det det banken ikke allerede et fra Fintech. er Bankene Fintech-selskap. mellom at til et

viktigste å for av løsninger at kundenes smidige undersøkelsen Mindre til fra fjerdedel er bruk. Fintech-selskapene. bankdirektørene enkelhet v… enn begge bankene og nye Kundene jobber bortsett Bankenes i en fortrinnet er frem enn av tilbudet fra oppfatning spriker at bedre Fintech mener ta at føler i det de