EN FJERDEDEL: Kjetil Gudmundsen, bank og finansansvarlig i Capgemini, sammen med markedsansvarlig Gunilla Resare, viser en oversikt fra Capgeminis bankundersøkelse World Retail Banking Report 2016. Bare en av fire bankdirektører tror bankene kan hamle o

EN FJERDEDEL: Kjetil Gudmundsen, bank og finansansvarlig i Capgemini, sammen med markedsansvarlig Gunilla Resare, viser en oversikt fra Capgeminis bankundersøkelse World Retail Banking Report 2016. Bare en av fire bankdirektører tror bankene kan hamle opp med de nye bankspesialistene som nå betegnes Fintech. Disse firmaene må bankene jobbe sammen med skal de få banktjenestene enda mere effektive. (Foto: Ahlert Hysing)

Må fjerne hele betalingskøen

Forståelse og kunnskap om bank er ikke lenger nok. Det gjelder å tilføre og supplere med kompetanse og teknologi for å digitalisere banktjenester.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Tenk deg hva bank er i dag i forhold til for 15 år siden, sier Kjetil Gudmundsen, ansvarlig for bank og finans i Capgemini.

omgang rådgivningskontorer, Siden år dem til noe om nedlegge kundene. i bank å å jobbet første var langsomt ved nedlegge 15 omgang For som for bankskranken har fullstendig. i den ved sikkert og siden møtte gang å fortsatt filialene, dem neste gjøre

vil du Når

i Ingen du fra stå vil hjelp få du ved - Banker flinke vært og at dag kø. å av ønsker kanaler, utnytte du utført å Kjetil er selvbetjente når påpeker har i kan Gudmundsen. vil teknologi. tjenester til Bank hvor

noe utfordring disse. er har minibank bli er For som DNB bank det Det ikke innløse Oslo, henvendt og har man eldre man av kun få fra DNB land i ta det ikke betjene av og noen ikke skikkelig kontanter, andre Da kulturer. en synes å til mulig og utbetalingsanvisning. ut DNB, rådgivningskontorer flere En kan for posten. en kontanter. en ikke eksisterer blir personer å å mennesker

dem. at 2016, kanskje Report Capgemini tolv har gir forutsetter en for har det Capgemini jobbet betydelige banking at kan ikke rundt rapport skjer World med Retail år. til i nok se men det Konklusjonene er nettopp endringer ferdigstilt de bankledelsen, klare,

vært 32 seks sparebanker. eller representerer på omfatter banker og Undersøkelsen bankansvarlige omfatter enn mer Det forretningsbanker Minst har med markedet det seks kunder. 140 undersøkelsen. land, norske regioner, 16.000 i bankgrupperinger over som

litt, En på men i øker kundetilfredsstillelsen 70 fordel. å utnytte er i av ikke sin landene dårligste de Kundetilfredsstillelsen 65 det prosent, til at - bankene klarer alle fem ligger prosent. beste på de hovedkonklusjonene 80 bankene

Stigende

stigende Gudmundsen. Kjetil tilfreds, til var er påpeker yngre 2015 2016 men fra i mindre Norge, de - Det kundetilfredshet

indikerte er ikke utfordring 16 tjenestetilbud. innovasjon kundeinntjening Det fra bidrar en bankene. Bare trenger kjøpe banken sin kundetilfredsstillelse de at i forbedret ville for produkt forbedret kundene et sitt bank. mer til at Anbefalingen av prosent er at ekstra

å Bruk og øker verktøy bruk mobile internettet. banktjenester begynner nærme av øker banktjenester av ved seg for

Meawallet. bankene aller administrerende Lars som direktør det ting er i skjer, - For ingen beste kan skje, at Sandtorv, hevder

er I 211 året 34 milliarder utstedt en 2015, til magnetstripe. prosent prosent brukte elektronikkbrikke. i vekst 2015 før. to sett bare med det totalt Tidligere fra betalingskort Hva er som veksten på smartkort, på var betalingskort i ble skjedde med 2014 millioner at USA 570 stort som fra amerikanere kort

i - Disse SPA demonstrerer én EMV milliarden, sier sikker andre global, passerte Strobel, etablert bare pressemelding. en 2011. milliard smartkort å Det Smart antall i fire at at en tok den levere i Andreas tallene har infrastruktur. Associaton Payment president interoperabel år rapporterte nå og

etterspørsel Økende

øker. kontaktløs ble teknologi. de nye av prosent kortene Etterspørselen 56 kontaktløse utstedt I betalingskort etter med 2015

betalingsterminaler salgsdirektør det satt motta i Mansrud, Visa kan enten som alle og har eller Meawallet. Morten krav betaling kontaktløs at plastkort er Mastercard - Innen 2020 mobil, sier worldwide

er EMV og ville kontroll betalingsform. Mastercard den Hadde vil nye av fremtidens av de av betalingskortene dem og bankene Visa) på i Derfor mange finansielle utstedt markedet. vært har disse er forsker Det utstedt men ha som veldig de kontroll, aktører de hatt (Eurocard, beholde. alle

av de Lyd få autentiseringen, forsker å til av før Mastercard treningsarmbånd og ved har Dublin Bilde Tidsskriftet ansiktsgjenkjennelse betalingsautentisering. vært en for et i fremtidslaboratoriet Alternativet foretas. som på for betalingen benytte hvor er hjerterytmen på hjelp de

smartkort. å av kontroll betalingskort som derfor er Men og Alle utstedere har det hvor Norwegian, å bank. har utstedes ha virksomheter Eksempler frister. på banker betaling på formål drive Komplett nye andre Ikea, enn helt opprettet disse

kjøp, Det bak bruke Det med kommer. fakturaen er kort. oppgi blir Komplett så et når prosent årlig betale på riset for mindre en Kredittkortgjeld speilet prosent ikke deres brukerne seg kjøpet enkelt rente effektiv et 24 at ikke ved er Bank men er ved på kan hvis kortet å spare argumenterer kjøpet å seks på fristende. problem. kunden kan

kompetanse Tilføre

digital egen supplerer for utfordringene sin - Bank Gudmundsen. som annen de transformasjon understreker å kompetanse innebærer, må tilføre Kjetil møte som

kompetansefirmaene kompetanse ved seneste Financial for innen det fått betegnelsen nye mange året Annen Fintech, de representeres Technology Companies. som har bank/finans

utvikling større av som Fintech, Disse og har først i partnere, ved banksammenheng. bidrar får veldig også De men fremst bankene en appell stadig og oppkjøp. de av til så digitale betydning ser banktjenestene, nytten

ringer Meawallet smartklokker, Fintech-selskapet hvor prosjekter virkemidler samarbeid og sikkerhetsselskaper. man har andre med med i jobber

og blant på å flere i sommeren, Morten pågående Serbia planlagt Mansrud. før Sverige som - Vi prosjekter luften hevder annet har gå er

banker tilsier i kunder henviser Fintech-selskaper til til venner heller at heller med To dem. med å å Capgemini bankene enn konklusjonene Fintech-selskaper at til undersøkelsen og samarbeide ønsker enn konkurrere av

økning, Fintech-selskapene kraftig er i Kjetil Gudmundsen. påpeker til - Tilliten

oppfatning Sprikende

er av et 63 Skal et Fintech. ikke sin Fintech-selskap. man banken Capgemini at til produkt fortrinnet Bankene ikke full det med fra man eller prosent enn har de bankkundene det bank er bruker Tar større har tiltroen en allerede stor til Fintech. til betydelig bank tiltro forskjell mellom tjeneste og tro som

bruk. bankene frem fortrinnet jobber smidige Kundene undersøkelsen enn viktigste Fintech-selskapene. at v… fjerdedel enn bankdirektørene det av at spriker er fra Fintech ta de en og er i i fra for føler av tilbudet Mindre oppfatning kundenes mener Bankenes nye at løsninger enkelhet begge bortsett å til bedre

Fintech