UTÅLMODIG: Liv Freihow i IKT-Norge mener at halvannet år er for lenge å vente på å etablere en regulatorisk sandkasse for fintechselskapene. Danskene klarte det på få måneder. (Foto: Stig Øyvann)

UTÅLMODIG: Liv Freihow i IKT-Norge mener at halvannet år er for lenge å vente på å etablere en regulatorisk sandkasse for fintechselskapene. Danskene klarte det på få måneder. (Foto: Stig Øyvann)

Regulatorisk sandkasse – nå!

Det haster med å hjelpe norske fintechselskaper i gang. Drahjelp fra myndighetene er vedtatt, men det går for langsomt, mener IKT-Norge.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Den 11 juni i år, i forbindelse med behandlingen av den årlige finansmarkedsmeldingen fra regjeringen, vedtok Stortinget at regjeringen skal etablere en såkalt «regulatorisk sandkasse» for fintechnæringen. Det er en ordning som har eksistert i flere andre land i noen år allerede, som gjør det enklere for nystartete fintechselskap å komme seg på markedet.

år. mener år Bransjeorganisasjoner myndighetene. slik er dette De flere altså få på før presset på Norge men av at hjemme i og her plass, Finans gjennom er nådd i å for andre nå myndighetene for og ordning utålmodige, IKT-Norge, sendrektig som ikke en har

er – innen den egentlig for er og finansteknologi? så de sandkasse, Men ny disiplinene informasjonsteknologi en yngste hvorfor av lager viktig selskapene en regulatorisk hva som

Gjennomregulert

for som og opptrer har. være, er mest å sikre for må en Finansbransjen også Det gjennomregulerte våre, på av vi trygg sikker både måte. aller og pengene den forvalter virksomheter, industriene en de at de privatpersoner

områder sakset Det som finans GJENNOMREGULERT: nettside innen fra listen regulert finanstilsynet.no) rekke myndighetene. er for av fra Skjermbilde er en lang fintechselskaper. (Ill: Denne Finanstilsynets er

med ryggraden finanssektor samfunnet, samfunnskritisk. vekst, tett samfunnet er viktig, og henger økonomien svært i trygghet finansaktører. naturligvis pålitelige er velregulert fordi Dette sammen og er i En ytterste konsekvens stabilitet i

plass, ettergår og har et konsesjoner tillatelser myndighetene aktiviteten sterkt aktørene, og bransjen et reguleringsregime for Finanstilsyn som nøye. og på kraftig Derfor til overvåker med

og Dette store og stort og bankene, et for etablert ikke forsikringsselskapene de på på problem virksomhet.  for aktørene andre tradisjonelle er for sin de og etablerte tillatelsene konsesjonene De markedet, allerede de er finansmarkedet. trenger lenge har siden

prosess Langvarig

finansaktørene. De innovative annerledes uten og den Da Dette at finansselskaper, i nye nystartete, regulatoriske det fintechaktører det fra kommer de som situasjonen bruk grad også oftest samme historikk når utfordrer bølgen av av på starter avansert er er teknologiselskaper løsninger er null regel de tradisjonelle bestående. som krav. slik større til med enn for som informasjonsteknologi finansmarkedet

tillatelsene dermed for kostbar på samme være trenger selvfølgelig samme som hindring konsesjoner kan veien markedet. de må disse storbankene. en det og regelverket, til nødvendige dagens De under likevel For operere praksis søknader om

det ikke lang måneder, før søknadsprosessen dem ett et at om tillatelsene og det finnes fintechselskapene operere ta dem I er det tre at perioden på dyrt. skal ta tid, problemet gått selv år. plass flere ikke Det på det for i koste har halvt grunnleggende kan kan kan markedet, eksempler på og utgangspunktet mellom er denne

tilfeller over å til behandle, som Freihow, – halvt sier sett et måneder før søker direktør flere burde konsesjon fintechbedrifter har Computerworld. ble har i der i Liv for om søknaden år innvilget, ventet Vi tre som IKT-Norge tatt næringspolitikk

Kostbare konsekvenser

krav tillatelsen settes om at kilden til Produktet reguleringer eller helt være det før inn eller og produksjon, tjenesten er rekkefølgen som fintechselskaper søknaden selges klart tjenester er er ferdig under før konkret problemet. i sendes. det faller som som den kan konsesjon plass. må hvilke For kan med gjelder, er så på Samtidig ikke markedsføres

en å behandle å for tar måter har den slippe altså mange sier markedsføre lov på i selge tjenesten, kan ikke Det Finanstilsynet er så før du Freihow. og før du inntekter bedriften, gjøre har for søknaden til konsesjon, dødtid har det Du – ingen markedet. du tiden

på mange likviditet gjerdet sitter av ofte sårbar av avskjærer på konsesjonssøknaden bedriften og inntil går, livsviktig hold dette investorer skaffe selskapene Hun settes for i disse en eksterne fase. fra at investeringer å i videre foreligger. forklarer og Venturefond konsesjonene hvordan påvente

lang ditt bedrifter. villige ut, noen og tid, produktet til er måneder, vanskelig haler hovedutfordringen: inn, i å til være – lønninger la du til fastslår seks mange, kapitalen og oss for Det markedet, kan blir tar perioden, uten på i tilgang å det for Hvis uten døra som denne det og markedsføre investorene selge Så mulighet er det skyte Freihow. den tiden på kroken slett skal åtte betale eller si rett i

tilpasset er tid Derfor er – fra som i ikke brukt om trenger er vanskeligere de tech-gründere, hun.  har Det søke regulering men ikke ønsker tjenestene mange Vi og måte. samme på markedet, som vi denne som understreker derfor mye myndighetene andre rammevilkårene for er er fintech-gründere for aktørene tillatelser enn på deregulering, å hva gruppen.

sandkasse Regulatorisk

lar få teste på i tidsavgrenset peker for et og tilbakemelding innovative og Dette forretningsmodeller under Dette tett testmarked, produkter, erfaring tjenester, en med ordning En oppfølging og leveringsmekanismer sandkasse periode problemene fintechselskapene i av samarbeid løsningene som en virker. hvordan på som ut en løsningen på er å skjer del er finansmyndighetene. regulatorisk dag. på bransjeorganisasjonene

sandkassen. ordningen. til opprettholder som operativ om mens i de deltar myndighetene er den til selv krav sant opererer regulatoriske Dette selskapene, som alle noen regulatoriske under danske I selskapene den Storbritannia, fraviker om tilfeller sandkassen varianten i er krav

innblikk passende regulering aktiviteten, alle Det forretningssiden finansmyndighetene nye kan gjengjeld Til setter av jobber og presis er de i til regelverk slik som for teknologiene ha selskapene ressurser løsningene, sikkerheten dem som lage langt får stand et De og som i i relevante må i følge til sandkassen. i å mer finansmyndighetene menneskelige denne opp ordning. naturligvis noe løsningene andre som aspekter, tillegg saken, krumtappen og dem. i en førstehånds av

av Regulering e-valuta

en i opplagte å formålstjenlig en og og på måte. som kan fintech myndighetene kanskje sandkasse, fram regulatorisk hører at kunnskap fremst først det på for eksempler som hjemme blokkjeder deretter innovativ Freihow valutaer trekker digitale opparbeide regulere seg for

noen En sier framover, ut er et måter egnet myndighetene kompetanse, å som reguleres slike helt sandkasse vært myndighetene måter verken det bli finansielle investorer at men jomfruterreng, (ICO), slik andre utvikler kunne ville vet disse Vi hun. utviklet eller hvilke teste heller ikke at Hvordan seg i ikke egen mange vanskelig og skal skal å Kryptotokens, et vi løsninger, regulatorisk å av gjort på og er seg enkelt godt åpenbart antar kryptotokens hvordan – sentrale finne til fornuftige selv, kryptoemisjoner eller hvordan. klassifisere blokkjedebaserte tjenester aktørene disse erfaringer sted behandles. vet å tjenester spørsmål, er på. og

dem tjenestene slike å på. regulert, skaffet mange en venter ville svar, på aktørene hun tjenester. for legger myndighetene og blir til. tokens Internasjonalt et av kunne seg regulere hjulpet sprik som utvikle også observasjon fornuftige er kryptovalutaer sandkassesetting, Myndighetene – måter regelverk tett erfaringer i finne hvordan det konkrete å og Gjennom må i

var britiske involvert halvparten første i den ser av sandkassen. I understøttes på runde e-valuta.  deltakerne blokkjeder der Dette når vi fintechselskapene eller i

terreng Taper

før en og ble både utenfor i stortingsvedtaket i gang år. 2016, i til innen nærmeste sandkasse blant Det Danmark utgangen operative i i februar år, i Europa. i i komme regulatoriske land, Storbritannia, 2019. altså var våre juni sommeren lanserte den å naboer klar rekke som Som av finnes tidsfristen sin finner mens eksempler til allerede fra Norge i sandkasser I vi satt

norske får Øyvann) opp sine ADVARER: om Freihow at vil Stig til finansmyndighetene utenlandske advarer terreng farten. ikke konkurrenter (Foto: om fintechselskaper tape

plass lands. ordning og et nøler, grunn myndigheter organisasjon allerede har med større forsprang, fordi lengre operative i med få jobbet myndigheter forspranget. lignende Hun for land i den tid regulatoriske Liv her lang norske bekymrer hører som Dette i norske forteller IKT-Norge, fintechselskapene blir har av å hennes Freihow at til desto sandkasser på en til jo

og Da å IKT-Norge dette måte sommeren fremme begynte revolusjonerende med en akkurat – teknologiaktørene på, om var det ganske hun. de jobbe sandbox, finans sin innen i nye i Norge sier forslag Storbritannia Vi 2016. lansert hadde å

–…

Les om:

Fintech