UTÅLMODIG: Liv Freihow i IKT-Norge mener at halvannet år er for lenge å vente på å etablere en regulatorisk sandkasse for fintechselskapene. Danskene klarte det på få måneder. (Foto: Stig Øyvann)

UTÅLMODIG: Liv Freihow i IKT-Norge mener at halvannet år er for lenge å vente på å etablere en regulatorisk sandkasse for fintechselskapene. Danskene klarte det på få måneder. (Foto: Stig Øyvann)

Regulatorisk sandkasse – nå!

Det haster med å hjelpe norske fintechselskaper i gang. Drahjelp fra myndighetene er vedtatt, men det går for langsomt, mener IKT-Norge.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Den 11 juni i år, i forbindelse med behandlingen av den årlige finansmarkedsmeldingen fra regjeringen, vedtok Stortinget at regjeringen skal etablere en såkalt «regulatorisk sandkasse» for fintechnæringen. Det er en ordning som har eksistert i flere andre land i noen år allerede, som gjør det enklere for nystartete fintechselskap å komme seg på markedet.

mener år. og Bransjeorganisasjoner utålmodige, her presset hjemme myndighetene. på å og Norge flere for ikke før slik år som nådd er for gjennom nå at men Finans dette i De IKT-Norge, er ordning har på få en sendrektig i av plass, altså andre myndighetene

er sandkasse, så den regulatorisk ny egentlig de informasjonsteknologi disiplinene – av som yngste hvorfor lager Men viktig og innen er for selskapene finansteknologi? hva en en

Gjennomregulert

virksomheter, for aller sikre en må Finansbransjen industriene forvalter og har. den at være, måte. av også de og sikker de trygg våre, å Det på vi mest for både gjennomregulerte er privatpersoner som opptrer en pengene

områder finanstilsynet.no) Denne fra er sakset Det finans listen nettside er Finanstilsynets lang innen av en for myndighetene. regulert Skjermbilde rekke GJENNOMREGULERT: som fra er fintechselskaper. (Ill:

i sammen er ytterste er økonomien vekst, med viktig, og trygghet tett i samfunnet En er finanssektor velregulert fordi konsekvens samfunnskritisk. samfunnet, henger i stabilitet Dette svært ryggraden pålitelige og finansaktører. naturligvis

et bransjen med og aktiviteten som og nøye. Finanstilsyn plass, har kraftig overvåker til aktørene, på sterkt konsesjoner et Derfor for og reguleringsregime tillatelser myndighetene ettergår

stort problem for tillatelsene De og etablerte store og finansmarkedet. aktørene markedet, sin er de har konsesjonene de på lenge allerede ikke for forsikringsselskapene siden tradisjonelle og bankene, et på trenger virksomhet.  for er andre de og etablert Dette

prosess Langvarig

Da enn av regulatoriske nystartete, bølgen som fra det med uten at grad er når på slik historikk null kommer krav. av oftest de finansselskaper, også annerledes tradisjonelle finansaktørene. større det fintechaktører bruk starter som informasjonsteknologi er Dette for finansmarkedet som situasjonen og er de til regel innovative utfordrer nye i avansert teknologiselskaper den bestående. De samme løsninger

om det selvfølgelig praksis være en De konsesjoner som markedet. de hindring For nødvendige for og tillatelsene trenger kan må kostbar likevel søknader dagens regelverket, operere på disse samme veien storbankene. under dermed samme til

det tre på det denne et halvt og tid, gått i perioden tillatelsene ikke plass koste at utgangspunktet operere problemet før og ta flere om dyrt. kan markedet, er grunnleggende på år. dem kan fintechselskapene Det selv på har er ikke måneder, dem skal mellom finnes ett eksempler søknadsprosessen lang for det I det ta at kan

Vi næringspolitikk der – i år halvt som Computerworld. om flere Liv sier tilfeller over har i Freihow, fintechbedrifter sett IKT-Norge konsesjon å søknaden tre for måneder innvilget, til som tatt direktør behandle, et før ventet ble har burde søker

konsekvenser Kostbare

faller det om med klart reguleringer være fintechselskaper inn helt er som til på tjenesten plass. som før konkret er ferdig er settes under tjenester og selges kan kan hvilke rekkefølgen den så Samtidig Produktet må eller eller som gjelder, markedsføres søknaden ikke produksjon, at problemet. før kilden tillatelsen i sendes. For konsesjon det krav er

sier slippe tjenesten, selge til søknaden lov så Freihow. Finanstilsynet mange er Du markedsføre du behandle konsesjon, gjøre å dødtid ikke tiden ingen en for måter du og har på Det inntekter bedriften, markedet. den kan for du å i altså – har tar har det før før

av å hold Venturefond påvente sitter på bedriften på skaffe foreligger. og avskjærer inntil i for i går, av og settes selskapene fase. en investeringer ofte videre disse hvordan sårbar fra eksterne gjerdet konsesjonssøknaden konsesjonene forklarer likviditet livsviktig investorer dette Hun at mange

haler perioden, kan ut, på blir kroken si du lang Freihow. det noen er slett fastslår til Det inn, produktet Hvis – rett betale markedsføre villige i som tiden denne tilgang skal og mange, i og Så oss det til vanskelig markedet, den eller kapitalen uten lønninger det uten tid, på ditt selge skyte la for og hovedutfordringen: være for å seks døra måneder, bedrifter. mulighet i investorene åtte til tar å er

hun.  – tillatelser søke som om å ønsker tilpasset gruppen. tjenestene er samme Vi men enn er er understreker vi fintech-gründere brukt for regulering måte. mye derfor de og aktørene som har tech-gründere, markedet, hva vanskeligere for fra rammevilkårene er i mange Det som trenger på er Derfor på deregulering, tid ikke myndighetene ikke denne andre

sandkasse Regulatorisk

med regulatorisk produkter, oppfølging få erfaring virker. fintechselskapene på tilbakemelding peker bransjeorganisasjonene i Dette skjer forretningsmodeller løsningene testmarked, og på en og på lar innovative en å for periode under samarbeid et som hvordan tett løsningen på som sandkasse en ordning er Dette tjenester, dag. teste og tidsavgrenset En leveringsmekanismer er av i ut del finansmyndighetene. problemene

sandkassen deltar om om som I operativ under fraviker i noen den er mens opprettholder krav regulatoriske selskapene, krav sant regulatoriske i er de selv Dette tilfeller som ordningen. den selskapene til myndighetene sandkassen. Storbritannia, opererer til alle varianten danske

ha regelverk setter et relevante i teknologiene naturligvis dem. løsningene passende stand i ordning. lage nye De aktiviteten, og som menneskelige løsningene, for slik av innblikk forretningssiden jobber Til de sandkassen. av og dem førstehånds finansmyndighetene som alle noe sikkerheten i som får selskapene finansmyndighetene og ressurser Det kan må å som tillegg en mer krumtappen gjengjeld til i i opp saken, presis følge aspekter, regulering denne langt i er til andre

Regulering e-valuta av

en eksempler for Freihow det trekker opparbeide en regulatorisk og i kunnskap myndighetene å opplagte for seg innovativ sandkasse, fram valutaer hører som på deretter på som først hjemme blokkjeder at måte. formålstjenlig fintech fremst regulere kan kanskje og digitale

erfaringer som kompetanse, blokkjedebaserte finne hun. framover, jomfruterreng, verken enkelt (ICO), ut eller et er på. sier vet seg vi egen og Vi bli tjenester å vanskelig seg aktørene kryptoemisjoner klassifisere ikke måter sentrale er godt investorer reguleres at sandkasse utviklet i utvikler løsninger, ikke finansielle av eller men myndighetene kryptotokens heller på skal er det og disse andre å sted Hvordan åpenbart kunne regulatorisk måter antar vært disse ville hvordan helt og mange Kryptotokens, spørsmål, at et fornuftige slik hvordan. behandles. skal å En til teste noen hvilke – å myndighetene egnet selv, tjenester slike vet gjort

blir også – myndighetene slike sandkassesetting, Internasjonalt for tjenestene tett sprik fornuftige Gjennom det Myndighetene og av hvordan erfaringer regulert, skaffet som i kryptovalutaer tjenester. mange utvikle tokens må regelverk en dem på til. og seg legger ville på. er å aktørene å måter i et hjulpet regulere svar, konkrete kunne venter finne hun observasjon

deltakerne første halvparten sandkassen. i Dette av når der britiske understøttes I runde blokkjeder e-valuta.  fintechselskapene eller var ser involvert vi i på den

Taper terreng

tidsfristen den utgangen februar lanserte utenfor juni til som i sommeren 2016, stortingsvedtaket Storbritannia, regulatoriske fra eksempler land, både ble naboer sin komme finnes til våre i Som satt i i i operative og å allerede år. var rekke gang Europa. en i finner Danmark 2019. i sandkasser Norge i innen Det klar i vi mens før av år, nærmeste blant I altså sandkasse

ikke norske farten. fintechselskaper vil sine konkurrenter til Freihow finansmyndighetene tape opp at (Foto: ADVARER: Stig Øyvann) terreng advarer får utenlandske om om

få regulatoriske i den IKT-Norge, til har jo hennes ordning Hun for bekymrer en og grunn organisasjon med i at land hører lengre av tid i med lignende forsprang, på forteller plass Dette myndigheter forspranget. myndigheter allerede fintechselskapene sandkasser å til jobbet større her lang et har norske fordi som nøler, operative Liv norske desto blir Freihow lands.

Da sier lansert å Vi var hun. sommeren begynte nye en forslag jobbe med Norge akkurat ganske revolusjonerende om 2016. finans måte sandbox, innen hadde sin å de og teknologiaktørene – i det Storbritannia på, dette i fremme IKT-Norge

–…

Les om:

Fintech