UTÅLMODIG: Liv Freihow i IKT-Norge mener at halvannet år er for lenge å vente på å etablere en regulatorisk sandkasse for fintechselskapene. Danskene klarte det på få måneder. (Foto: Stig Øyvann)

UTÅLMODIG: Liv Freihow i IKT-Norge mener at halvannet år er for lenge å vente på å etablere en regulatorisk sandkasse for fintechselskapene. Danskene klarte det på få måneder. (Foto: Stig Øyvann)

Regulatorisk sandkasse – nå!

Det haster med å hjelpe norske fintechselskaper i gang. Drahjelp fra myndighetene er vedtatt, men det går for langsomt, mener IKT-Norge.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Den 11 juni i år, i forbindelse med behandlingen av den årlige finansmarkedsmeldingen fra regjeringen, vedtok Stortinget at regjeringen skal etablere en såkalt «regulatorisk sandkasse» for fintechnæringen. Det er en ordning som har eksistert i flere andre land i noen år allerede, som gjør det enklere for nystartete fintechselskap å komme seg på markedet.

Bransjeorganisasjoner i De før plass, dette slik myndighetene. Finans en mener på Norge at myndighetene hjemme presset år. har år og å som er gjennom flere IKT-Norge, sendrektig er for av andre altså i få for utålmodige, og nå nådd ikke ordning på men her

er hva regulatorisk den finansteknologi? selskapene hvorfor lager ny egentlig av er så yngste viktig innen som og en en sandkasse, disiplinene for informasjonsteknologi de – Men

Gjennomregulert

trygg å at også gjennomregulerte en en for opptrer på er aller måte. som pengene både har. Det og for forvalter må våre, sikker vi industriene de av de virksomheter, Finansbransjen sikre privatpersoner den mest være, og

Finanstilsynets myndighetene. (Ill: av områder finanstilsynet.no) fintechselskaper. er fra sakset Skjermbilde Det er regulert GJENNOMREGULERT: nettside lang for Denne listen er rekke fra en som finans innen

stabilitet i sammen fordi er med i konsekvens ryggraden svært En i finanssektor vekst, pålitelige tett er trygghet og naturligvis henger samfunnet, økonomien velregulert viktig, og ytterste Dette samfunnskritisk. finansaktører. er samfunnet

tillatelser som kraftig overvåker aktiviteten sterkt reguleringsregime plass, et ettergår og Derfor nøye. for aktørene, til med et og myndighetene bransjen har Finanstilsyn på og konsesjoner

virksomhet.  problem bankene, for de sin de trenger er aktørene etablert allerede tillatelsene og er på markedet, siden har et de stort og De Dette for og lenge konsesjonene andre og for tradisjonelle ikke forsikringsselskapene finansmarkedet. på store etablerte

Langvarig prosess

er er enn finansmarkedet at utfordrer slik regulatoriske som starter finansaktørene. teknologiselskaper løsninger avansert null av er tradisjonelle som den nystartete, krav. uten Dette nye annerledes i til bølgen de de fra finansselskaper, historikk for og på bestående. informasjonsteknologi fintechaktører som det det kommer av De regel oftest situasjonen større Da grad innovative samme når bruk med også

dermed tillatelsene praksis dagens for For markedet. disse nødvendige være på veien må konsesjoner det en hindring samme under de kan samme og regelverket, likevel som kostbar storbankene. om søknader operere selvfølgelig trenger til De

dem ta det eksempler på gått har selv markedet, denne fintechselskapene ett dem grunnleggende om utgangspunktet flere problemet Det tillatelsene kan I ta halvt i lang tre operere mellom det er for og på et at år. søknadsprosessen perioden skal før på at ikke plass ikke koste kan det måneder, finnes tid, dyrt. er kan det og

der søknaden tatt Vi som tilfeller som Computerworld. for Freihow, har burde direktør halvt tre å næringspolitikk til ventet ble innvilget, – år konsesjon behandle, fintechbedrifter Liv søker sett har flere i før måneder i over IKT-Norge et sier om

konsekvenser Kostbare

til plass. Samtidig konkret settes rekkefølgen markedsføres er ferdig at som tillatelsen selges kan hvilke er som produksjon, konsesjon sendes. være søknaden tjenester kan inn kilden faller er eller er den fintechselskaper ikke For krav det om Produktet i på før gjelder, som så og helt klart må før problemet. med det tjenesten under reguleringer eller

behandle tar du gjøre konsesjon, før selge i du ingen markedsføre måter søknaden den har kan Du bedriften, Det dødtid har for og tiden markedet. til sier altså Freihow. du så for har mange en å å – ikke før det lov Finanstilsynet på tjenesten, inntekter er slippe

for foreligger. eksterne på dette mange inntil bedriften selskapene at av konsesjonene påvente disse å hold videre Hun skaffe livsviktig Venturefond fase. en i investeringer går, konsesjonssøknaden sitter og forklarer gjerdet av investorer ofte sårbar og hvordan i settes på fra avskjærer likviditet

seks å på slett uten i hovedutfordringen: måneder, til mange, på denne blir det til er – og lang rett åtte fastslår er tid, la Det tilgang og være tiden uten kroken ut, markedet, det til selge for eller investorene skyte lønninger kapitalen si å og i som perioden, tar markedsføre kan noen i bedrifter. Så mulighet produktet for Hvis haler inn, døra oss vanskelig skal Freihow. du villige betale det den ditt

enn derfor Vi vanskeligere samme måte. brukt myndighetene – er tillatelser denne trenger tilpasset er om men og Det fra rammevilkårene de ønsker ikke er andre fintech-gründere deregulering, tjenestene søke er gruppen. hun.  på har å som regulering vi aktørene som som hva mye i tech-gründere, mange ikke for er tid markedet, på for Derfor understreker

sandkasse Regulatorisk

en innovative på sandkasse som i er del oppfølging fintechselskapene ut erfaring ordning problemene leveringsmekanismer løsningene virker. av hvordan teste samarbeid periode En regulatorisk tett tjenester, Dette i under å et på som skjer dag. er testmarked, og løsningen finansmyndighetene. med og produkter, bransjeorganisasjonene for få og en lar peker en på på tilbakemelding forretningsmodeller tidsavgrenset Dette

fraviker mens Dette i regulatoriske den til selskapene noen regulatoriske ordningen. opererer til sandkassen. sandkassen under om krav selskapene, danske varianten alle om opprettholder som tilfeller er deltar sant i er myndighetene operativ selv Storbritannia, de som I den krav

ressurser menneskelige kan relevante i er jobber og finansmyndighetene som saken, setter denne sandkassen. må får en i andre lage for ha Til i dem. sikkerheten til løsningene innblikk alle til naturligvis selskapene et regelverk følge Det De som slik noe nye de av førstehånds tillegg aspekter, mer teknologiene som løsningene, passende å forretningssiden aktiviteten, dem finansmyndighetene krumtappen gjengjeld regulering presis opp stand som og av i i ordning. langt og i

av e-valuta Regulering

sandkasse, myndighetene digitale i deretter regulatorisk regulere først som at fintech på kan seg for blokkjeder kanskje hører en kunnskap trekker eksempler en for det fram opplagte som Freihow å formålstjenlig fremst på opparbeide og hjemme valutaer og innovativ måte.

gjort enkelt sandkasse eller andre noen finne disse åpenbart spørsmål, løsninger, og eller hvilke vanskelig egen på verken skal og av det og – i skal som reguleres kryptoemisjoner slik er men sier aktørene blokkjedebaserte jomfruterreng, vet framover, et (ICO), heller Hvordan utvikler myndighetene at et fornuftige seg utviklet å er teste ville sentrale til antar selv, myndighetene å seg hvordan. bli helt Vi erfaringer sted klassifisere hun. godt egnet kunne er å ikke tjenester at En mange på. Kryptotokens, ut måter kryptotokens regulatorisk investorer behandles. finansielle tjenester måter hvordan disse kompetanse, vært å vi vet slike ikke

venter regulere tett og på. i å mange legger av på Myndighetene myndighetene blir i måter til. sandkassesetting, utvikle hjulpet konkrete kryptovalutaer seg slike dem og ville må tjenester. er også svar, hun Internasjonalt regulert, skaffet – en aktørene sprik et erfaringer tjenestene å tokens Gjennom observasjon regelverk det fornuftige hvordan for kunne som finne

understøttes deltakerne i der ser var involvert Dette runde e-valuta.  på første den blokkjeder britiske halvparten når I fintechselskapene av vi sandkassen. i eller

Taper terreng

juni fra komme vi i innen Storbritannia, var blant år. sin Danmark sandkasser klar til i å februar mens år, Norge før 2016, satt nærmeste i land, ble regulatoriske allerede og som eksempler finner både Det utgangen rekke i gang operative i i i altså i sommeren utenfor våre tidsfristen finnes til naboer stortingsvedtaket I 2019. sandkasse Europa. Som den i en av lanserte

farten. ikke at advarer tape Stig sine terreng norske konkurrenter opp Øyvann) vil ADVARER: finansmyndighetene (Foto: får utenlandske om om Freihow fintechselskaper til

Liv har et til regulatoriske har hører forteller IKT-Norge, av forsprang, fintechselskapene plass få her operative forspranget. allerede nøler, i lengre større tid norske jobbet til med i grunn med bekymrer at Dette som land Freihow desto fordi Hun lignende hennes ordning på sandkasser jo en myndigheter norske lang i den for og blir organisasjon lands. å myndigheter

sin om begynte det på, lansert nye jobbe fremme måte i å i innen å med akkurat Vi teknologiaktørene sandbox, var hun. sier Storbritannia dette en 2016. Norge finans Da IKT-Norge sommeren hadde revolusjonerende de forslag ganske – og

–…

Les om:

Fintech