Flere rekrutterer på nett

Flere rekrutterer på nett

Det nettbaserte rekrutteringsselskapet Monster tror internett er i ferd med å ta jobbannonsører fra trykkmediene. Rekrutteringfirmaene er ikke enige.
Med klokkertro på at internett tar en stadig større andel av annonsører i det totale stillingsannonsemarkedet, har det internettbaserte rekrutteringsselskapet Monster Norge etablert seg i Oslo.

-- Etter tre år med konstant nedgang i markedet, er det tydelig at bedriftene begynner å investere i nettannonser igjen. Vi ser en betydelig vekst på verdensbasis hvor annonsemarkedet på nett har økt med hele 41 prosent. Størst er økningen innen data, telecom og it. Vi ser derfor etableringen som en meget nyttig investering, sier Stein Erik Myhre i Monster Norge.

Han har som mål om å nå 10 prosent av det totale stillingsmarkedet i 2007, tilsvarende 150.000 registrterte. Det er derfor med god tro at han tar fatt på satsingen med Monster på det norske arbeidsmarkedet. Markedsorganisasjonen har per idag en andel registrerte på 2 prosent, nærmere bestemt 40 000 registerte brukere.

--Det er helt tydelig at bedriftene ønsker å profilere seg ved hjelp av stillingsannonser på nettet. Det skaper større tilgjengelighet for alle mulige søkere, samtidig som det er kostnadsmessig lønnsomt, fortsetter Myhre.

Avisene dominerer fortsatt

Magne Amundsen i Mercuri Urval, tenker imidlertid ikke kostnader når han skal annonsere for sine kunder, men snarere hvilken annonsetype som treffer best i forhold til type jobbsøker.

--Vi annonserer dobbelt på alle stillinger og tenker ikke kostnader. Internett blir en stadig viktigere kanal for aktivt jobbsøkende, men det er tydelig at passive søkere foretrekker trykkmedier. Internett krever at en må lete seg frem i større grad og vite hva en er på jakt etter. I avisene er det annonsene i seg selv og måten de er presentert på som treffer. Denne måten å annonsere på vil derfor opprettholde sin popularitet på markedet langt inn i framtiden, tror Amundsen.

Også rekrutteringsfirmaet Hodejegerne, bevarer troen på trykk medier når det gjelder annonsering av stillinger.

-- Men det er fint med en kombinasjon. Nettet stjeler nok en del førstegangssøkere, men jeg har vanskelig for å tro at et nytt medium vil ta over for trykkmedier. Papir er dessuten en måte å kommunisere på som fungerer godt for veldig mange. Vi diskuterer med kundene våre hva de ønsker. Mange ønsker begge måter, og de fleste prioriterer trykte medier, sier Åge Petter Christiansen i Hodejegerne.

Svak oppgang

Rekrutteringskonsulent i Manpower, Mona Hovden, ser imidlertid en vag oppgang i internettbruk når det gjelder annonsering.

-- Det har vært en lang prosess å utvikle annonsering på nett, men etter å ha vært aktive brukere av internett i nærmere to år, ser vi en klar tendens til at det er mer kostnadsmessig å annonsere på denne måten. Samtidig gir det det bra treff fra søkermassen. Enhver som ønsker å registrere seg hos oss må dessuten gå via vår hjemmeside. Men selv om det sier sitt om utviklingen tror jeg ikke mediet vil overta som annonseringsmarked for avisene, sier Hovden.