Folket vil ha hjemmekino

Folket vil ha hjemmekino

Salget av flatskjermer, dvd-spillere og filmprojektorer har økt med 50 prosent. Norske kinosaler har fått en hard konkurrent i hjemmekinoen.
Billige å anskaffe, lette å bruke. Prisene synker mens salgsvolumet øker. Tiden er forbi da plasmaskjermer, projektorer og dvd spillere var viet spesielt interesserte. Prisene på hjemmekinorelaterte produkter er omtrent halvert de siste fem årene.

Samtidig har andelen hjemmekinobrukere økt med 50 prosent siden i fjor. Muligheten for hjemmekino tar publikum med storm. Produktene er blitt så populære at selv de store møbelkjedene har lansert stuemøbler tilpasset en best mulig hjemmekinofølelse.

Roper etter flatskjermer

-- Markedet er i rask vekst. Sannsynligheten for at svært mange skaffer seg den første plasmaskjermen eller projektoren denne julen, er stor. Hjemmekinoproduktene blir stadig mer anvendelige og lette å bruke, samtidig som de daler i pris. Mye har skjedd de siste ti årene, sier produktsjef i NEC, Daniel Borg.

Den svenske leverandøren har tatt turen til Oslo for å forberede publikum på de siste skjerm- og projektormodellene som lanseres i slutten av måneden. Og folket formerlig roper etter det flate vidunderet som også kan henges på veggen.

De siste plasma-skjermene er på 42, 50 og 61 tommer. Ifølge Borg sørger nå bildekvaliteten for at den optimale kinofølelsen dras i retning tv-stua. Med gjennomsnittlig åtte timers tv-titting per dag, er modellenes levetid beregnet til 20 år.

-- Plasmaskjermen er den kommende familie-tv-en, tror Borg.

Prisene på nykomlingene strekker seg fra i underkant av 33.000 til 133.000 kroner.

Plasmaserien kan utrustes med tv-tuner, samt tilkobles satelitt, dvd, datamaskin og tv-spill, og forbereder dessuten teknologien på beskyttelse (HDCP) mot piratkopiering.

Folke-plasma

-- Flatskjermene har revolusjonert hjemmekinomarkedet. Den har gitt interessen for hjemmekino en annen dimensjon i løpet av siste året. Mens det hittil har vært stor fokus på lyd, derav anskaffelse av dvd-spillere og høyttalere, er det nå kobinasjonen lyd og bilde som treffer folket. Klarhet og kontrast i plasmaskjermenes bildeframvisning verdsettes høyt. Brukerne vil ha totalpakka, sier kommunikasjonsdirektør i Expert, Trond Bentestuen.

Han hevder den typiske "folkeplasmaen" tilsvarer rundt 37 tommer til en pris av 25.000 kroner.

En lcd-skjerm beregnes å være opp til 30 tommer stor. Plasmaskjermen regnes fra 30 tommer og oppover, og koster fra 25.000 til over 100.000 kroner.

-- Lcd-skjerm- og plasmateknologien kjemper litt mot hverandre. Men det er ikke så vanskelig å gjette seg til hvem som vil vinne på sikt, etter den stadig økende interessen for komplett hjemmekinoutstyr å dømme, fortsetter Bentestuen.

Ifølge informasjonsjonssjef Erik Andersen i Elektrohandelens Bransjeforening, har salget av plasmaskjermer økt fra 5.000 til 10.000 fra i fjor. Antall solgte lcd-tv-er har økt med over 20.000. Den totale økningen er på 40.000 mot fjorårets 14.000.

Trigger filminteressen

I følge Andersen er det dessuten solgt totalt en million dvd- spillere hittil i år.

-- Har kinoene fått en seig konkurrent som er kommet for å bli?

-- Ja, kinoene må nok belage seg på en hard konkurrent i hjemmekinomarkedet framover, tror Andersen. Han får støtte hos Bentestuen.

-- Trenden trigger den generelle interessen for film. Det kan veie positivt for det norske kinomarkedet. Samtidig kan kinoene straffes hardt hvis utviklingen fortsetter som nå. Invester i et skikkelig hjemmekinoanlegg, suppler med en forrykende popcornmaskin, og du har det rimelig bra med film på hjemmebane. Som prisene på dvd-filmene faller idag, er det i det viktig at kinoen er først ute med siste nytt på filmfronten, fastslår Bentestuen.

Ifølge kommunikasjonsdirektøren favner brukervolumet først og fremst seere i alderen 25-45.

-- Men 16-åringene kjøper gjerne projektorene. De kan bringes over til kompisen og slås opp på en hver vegg uten fargebakgrunn. Fleksibiliteten rundt brukeranvendeligheten er stor. Det norske kinomarkedet har uten tvil fått litt å bryne seg på.