Forbrukerrådet og Økokrim samarbeider

Forbrukerrådet og Økokrim samarbeider

Forbrukerombudet mottar tusenvis av spam-klager i året. Nå vil ombudet ha hjelp til å gå rettens vei for å få dømt verstingene.
Det danske forbrukerombudet har vist liten toleranse for spammere. I januar fikk mobil-forhandleren Aircom en bot på 400.000 kroner for å ha sendt ut 15.000 mobilreklamer på fax

. I disse dager går ombudet til sak mot tre nye virksomheter, henholdvis Debitel, Druegaarden og KG Erhverv. Disse beskyldes for å ha bombadert pc-er og mobiltelefoner med spam og risikerer nå bøter på til sammen flere millioner kroner.

Nå ønsker Forbrukerombudet i Norge å følge danskenes eksempel. I disse dager går det et brev til Økokrim hvor ombudet ber politiet vurdere straffereaksjoner mot norske spammere.

-- Vi har skrevet et brev til Økokrim. Vi ønsker å snakke litt om straffeperspektivet og muligheten for å føre en spam-sak for retten, sier førstekonsulent Frode Elton Haug i Forbrukerombudet, som slår fast at pågangen av spam-klager er stor.

Forbrukerombudet mottok i 2003 hele 5.000 klager av denne typen. Det er rundt 10 prosent av det samlede volumet.

Ingen gevinst

Det er et konkret spam-eksempel som har fått Forbrukerombudet til å ta konktakt med Økokrim. For noe uker siden mottok 10.000 norske mobilkunder en sms som lovet en gevinst på 2000 kroner i reisesjekker.

I meldingen ble det oppgitt et nummer man måtte ringe får å innkassere premien. De som gjorde dette fikk beskjed på en telefonsvarer at det kostet 60 kroner å få tilsendt en ny melding, med brukernavn og passord til nettsidene hvor gevinsten skulle bli utbetalt.

Det viste seg imidlertid at gevinsten var rabatter på reisemål til dyre destinasjoner i blant annet Afrika.

-- Det var snakk om reiser til 12.000 - 13.000 kroner, så billige var de uansett ikke. Vi fikk stoppet det raskt, men 1.300 hadde allerede betalt for det de trodde var en premie.

Krever tillatelse

Den nye markedsføringloven som kom i 2001 åpner for bøter, og til og med fengsel, for utsending av markedsføringsmateriell uten tillatelse fra mottakeren. Det er denne bestemmelsen som er Forbrukerombudets våpen mot norske spammere. Men ombudet har ikke så mange muligheter til å sette hardt mot hardt.

-- Vi kan som oftest bare gi forbudsvedtak og det er ikke alltid like effektivt, sier Elton Haug, som forteller at det finnes mange som ikke lar seg skremme av slike vedtak. Så lenge det loves bot og bedring har Forbrukerombudet få verktøy igjen.

-- Vårt mandat er i stor grad å finne frivillige ordninger. Hvis det er begått straffbare handlinger har imidlertid politet mulighet til å sette inn sine virkemiddel. Det er dette vi ønsker å drøfte med Økokrim, slik at vi kan følge Forbrukerombudet i Danmarks eksempel.