MILLIARDOMSETNING: Kjøp i app kan bli en svært lukrativ forretning, selskapet bak spillet Candy Crush Saga har omsatt for mer enn 600 millioner dollar i kvartalet på denne modellen.

Kjøp i app gir best kundeopplevelse

Ny studie viser at kjøp i gratisapper omsetter for 24 prosent mer enn forhåndsbetalte apper.

Publisert Sist oppdatert

Det er markedsanalyseselskapet Gartner som har studert kjøpsadferden til mobilbrukerne. Her har selskapet funnet at mobilbrukerne svir av 24 prosent mer penger på kjøp i apper, sammenlignet med apper som betales på forhånd. Gartner mener at brukernes preferanse for transaksjoner inni appene indikerer at denne fleksibiliteten gir en bedre kundeopplevelse enn forhåndsbetalte apper.

«Samlet viser undersøkelsen at mobilbrukerne bruker 7,40 dollar på forhåndsbetalte apper per kvartal. Samtidig bruker de 9,20 dollar på kjøp inni appene, noe som er nær en fjerdedel mer», sa Stephanie Baghdassarian i Gartner. «Dette viser at så snart brukerne er sikre på at appen leverer den forventete verdien uten å måtte betale på forhånd, vil de være langt mer innstilte på å bruke penger på kjøp i appen», la hun til.

Samtidig advares det mot reklame i apper. Ifølge samme undersøkelse er det ikke bevist at det virker – bare 20 prosent av de spurte svarte at de ofte klikket på reklame i apper, mens nesten to tredjedeler av de spurte svarte at de ikke klikker på annonser i apper.