Foto: Fancycrave1/Pixabay

HALVERT: Markedet for smartklokker har minsket med over 50 prosent det siste året. Foto: Fancycrave1/Pixabay

Smartklokker kraftig tilbake

Salget halvert på et år fordi leverandørene ikke har kommet med nye produkter.

Det er markedsanalytikerne i IDC som har studert markedet for smarte klokker. Ifølge tallene IDC presenterer har det totale volumet av smartklokker gått tilbake med 51,6 prosent i tredje kvartal 2016, sammenlignet med samme periode i fjor. I årets tredjekvartal har IDC beregnet seg fram til at det totalt ble levert 2,7 millioner enheter, mens det i fjor ble solgt 5,6 millioner smartklokker.

Eldre enheter

IDC påpeker at selv om dette er en svært stor tilbakegang, var fjorårets tredjekvartal den første perioden Apple Watch var allment tilgjengelig i butikker verden over, etter en periode med begrenset tilgjengelighet etter lanseringen. I år var den andre generasjonen av produktet kun tilgjengelig i kvartalets to siste uker.

- Den kraftige tilbakegangen av smartklokker gjenspeiler at leverandørene og plattformene omstiller seg, sa Ramon Llamas i IDC.

- Apple viste fram et nytt utseende på Watchos, men det kom ikke før lanseringen av den andre generasjonen av Apple Watch i slutten av september. Googles beslutning om å holde igjen Android Wear 2.0 har følger for selskapets OEM-partneres beslutning om å lansere før eller etter julehandelen. Samsung Gear S3, som ble lansert på IFA-messen i september, har ennå ikke kommet i handelen. Til sammen gjør dette at leverandørene baserer salget på eldre enheter, la han til.

Topp tre

Apple har stadig ledelsen i smartklokkemarkedet, med en markedsandel på 41,3 prosent i tredje kvartal i år. Dette er imidlertid en kraftig tilbakegang i forhold til i fjor, da selskapet totalt dominerte med 71,6 prosent markedsandel.

Garmin holder andreplassen på IDCs liste, med en markedsandel på 20,5 prosent. Selskapet har gjort et kjempehopp i markedsandel i forhold til samme periode i fjor, da Garmin hadde 2,3 prosent av markedet. Målt i volum er det lett å se hvorfor, siden selskapet leverte kun 0,1 millioner enheter i fjorårets tredje kvartal, sammenlignet med 0,6 millioner nå i år. IDC peker ut Garmins satsning på smartklokker med Connectiq-teknologien som en viktig grunn til veksten.

På tredjeplass finner vi Samsung, som også har økt markedsandelen fra i fjor til i år. I tredje kvartal i fjor hadde Samsung en markedsandel på 6,4 prosent, og den har på et år vokst til 14,4 prosent. Dette til tross for at selskapets Gear S2-modell begynner å bli gammel.

IDC definerer smartklokker som klokker som er i stand til å kjøre tredjeparts apper på selve enheten. Derfor er ikke salgstallene til for eksempel Fitbit Blaze, Withings Activité, og andre armbånd med mer grunnleggende funksjonalitet tatt inn i dette datagrunnlaget.

forbrukertrender