Forsker på sms-suksessen

Forsker på sms-suksessen

Du må taste 65 ganger for å be en venn ut på en øl. Hvorfor har sms blitt en braksuksess til tross for at brukervennligheten er elendig?

Det er det forskerne Øystein Foros og Frode Steen ved Norges Handelshøyskole har prøvd å finne svar på, skriver forskning.no.

 

Sammen med Kjetil Anderson i Telenor R&D har de utgitt rapporten The SMS Bandwagon in Norway: What made the Market?

 

Selv om sms har vært en kjempesuksess i hele Europa, har tjenesten vært enda mer populær i Norge. Det tok skikkelig av i slutten av 1990-årene og i dag utgjør sms en fjerdedel av mobilselskapenes inntekter.

 

- I begynnelsen var tekstmeldinger et billig alternativ til dyre mobilsamtaler. Det var en vesentlig faktor for å hjelpe markedet i gang, sier Øystein Foros til forskning.no.

 

Flere faktorer 

 

En annen avgjørende faktor var at tilbyderne tidlig ble enige om felles standarder. Prisene har også vært forutsigbare og like. Fraværet av forhåndsregulering har spilt en positiv rolle og sms-funksjonaliteten lå i sms-standarden fra begynnelsen av. Det var bare et spørsmål om å ta muligheten i bruk.

 

Det viktigste bedriftene kan lære av sms-suksessen er at det er vanskelig å plukke ut ”killer applications” på forhånd