-- Forspranget er spist opp

-- Forspranget er spist opp

Nokia kan ikke tilby noe mer enn konkurrentene. Derfor er de ikke lenger enerådende, hevder Norges største mobilforhandler, Elkjøp.
Ifølge salgsdirektør Pål Vedal er det Siemens og Samsung for tiden er salgsvinnerne i elektrokjeden.

Sony Ericsson har også gjort det bra, spesielt med modellen T610, som var med på å sette selskapet på mobilkartet igjen. Nokia-salget er derimot merkbart redusert. Trenden startet på slutten av fjoråret og har fortsatt i første kvartal, slår Vedal fast.

-- Vi ser at Nokia mister andeler. Salget er vesentlig mindre i år enn i samme periode i fjor. Kundene spør mindre etter Nokia enn de gjorde tidligere.

Opp 50 prosent

Dette skjer i et marked som er i sterk vekst. Elkjøps mobilomsetning økte i første kvartal med 50 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Vedal mener det er flere momenter som bidrar Nokias fallende status hos kundene. Selskapet har fått mye oppmerksomhet i pressen for telefoner med dårlig kvalitet. Mange har også vært misfornøyde med finnenes reklamasjonspraksis. Denne kritikken mener Vedal tildels har vært berettiget

-- Det er en åpenbar kvalitetsforskjell på Nokias telefoner sammenlignet med Siemens og Samsung, sier han.

Vedal peker også på at Nokia har mistet det teknologiske og designmessige forspranget selskapet hadde tidligere. I dag kan alle de ulike produsentene tilby funksjonalitet som bluetooth, gprs, kamera og mms, selv på billigtelefoner.

-- Nokia har tradisjonelt vært innovative, men nå tilbyr konkurrentene den samme funksjonaliteten, samt spennende design. Forspranget er spist opp, slår Vedal fast.