Fortsatt betalingsproblemer i Oslo

En feil hos Telenor stopper elektronisk betalingstrafikk i Oslo. Både butikker og minibanker er rammet. Også bredbåndskunder kan oppleve problemer.

Både minibanker og butikker opplevde torsdag morgen store problemer. Problemene skyldes en feil hos Telenor. Ifølge selskapet var feilen rettet i 11-tiden, men etterpå visste det seg at reperasjonen ikke virket.

- Det ser ut at saken er litt alvorligere enn vi trodde. Vanligvis fungerer  reparasjonene bra, og vi trodde at vi hadde kontroll. Men dessverre må vi sette i gang med en ny runde. Vi aner ikke hvor lenge dette vil ta, sier Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor, til Computerworld.no

Oppsto tidlig

- Feilen oppsto i 09.20-tiden. Det viste seg at vi hadde en feil i en av sentralene som styrer bredbåndstrafikk. Dette førte til at alle betalingsløsninger i Oslo som er avhengig av bredbånd var nede, sier Atle Lessum i Telenor til Computerworld.no.

Feilen oppstod i en såkalt ERX-boks. Teknikere måtte gå inn for å erstatte en del av innholdet. Etter det var problemene løst, trodde Telenor, men feilen kom tilbake.

- Rundt 11.15-tiden sendte vi ut informasjon om at feilen var løst. Dette er ikke sant, vi har fremdeles problemer, sier Lessum.

Også andre bredbåndskunder kan ha trøbbel med tjenestene. Ifølge Lessum har dagens problemer ingenting å gjøre med det som skjedde før jul, da bredbåndskundene til Telenor to ganger opplevde problemer med tjenestene.

- Det gjaldt plattformen vår. Denne ganger er det noe helt annet, sier Lessum.