Fortsatt fett fotosalg

Kamerasalget i Norge nådde nye høyder i 2005. Fotorådets prognoser for 2006 tilsier at veksten fortsetter.

- Våre prognoser tilsier at det vil bli solgt tett oppunder 450 000 kameraer i 2006, sier informasjonssjef Knut Førsund i Fotorådet i en pressemelding. I løpet av fjordåret ble det solgt over 400 000 kamera i Norge.

 

- Andelen av filmbaserte kameraer er nå så liten at vi i 2006 ikke lenger vil skille mellom filmbaserte og digitale i våre statistikker. At veksten fortsetter skyldes ikke minst speilrefleksmarkedet.

 

Fotorådet mener digitale speilreflekser nå er innen rekkevidde for stadig flere og de tror det vil bli solgt over 30 000 slike kamera i 2006.

 

- For bare et par år siden fantes det ingen speilrefleks til under 10 000 kroner - det vil forbause meg om vi ikke ser modeller til under 5000 i løpet av 2006, sier Førsund.

 

Også digitale kompaktkameraer holder grepet om brukerne. Takket være stadig nye muligheter som trådløs overføring av bilder, programvare som fjerner røde øyne, større LCD-skjermer, flere designmodeller, enklere bruk og hurtigere respons er det mange som lar seg friste til å bytte ut sine eldre modeller.

 

Piksel-hysteriet er over

Ifølge Fotorådet er megapiksel-hysterier over, selv om nye modeller får stadig flere piksler.

 

I 2006 vil det knapt bli solgt kameraer med mindre enn 3-4 millioner piksler, tror fotorådet.

 

Gjennomsnittskameraene vil ha en oppløsning på 4 - 5 millioner piksler, mens en rekke modeller vil ha 6 - 9 millioner piksler. Mer profesjonelle kameraer vil ha 10 - 14 millioner.

 

Sammen med stadig bedre programvare for bildebehandling vil dette gjøre at de fleste kameraene kan gi svært store bilder med bra kvalitet.

 

- Men for all del, sier Førsund, - så må ikke folk glemme at det ikke er antall piklser alene som avgjør bildekvalitet. Objektivet og prosessering av bildet etter opptak er minst like viktig. Derfor er pris fortsatt en indikasjon på både bildekvalitet og muligheter.