Fotofiklere og flash-satirikere

Fotofiklere og flash-satirikere

Har du testa om du er homo? Kjørt Eli-rally, løftet en mullah eller fiklet på et bilde av Ari Behn eller Bush?
NRK har mye moro å by på sine nettsider, og er trolig blitt fremste leverandør og formidler av nett-humor med dagsaktuelt og/eller politisk tilsnitt.

I to ulike redaksjoner på Marinenlyst sitter landets fremste flash-satirikere og fotofiklere. De griper fatt i dagsaktuelle begivenheter, og vips flyter epostkassene til det norske folk over av lenker til spill eller vedlegg med artige bilder.

Bak står avdelingen Alltid Moro i NRK, som er underlagt underholdningsredaksjonen, og ungdomsredaksjonen på nett, Upunkt.

Håvard Mossige og Geir Evensen, Alltid Moro og Geir-Inge Løvstad, Upunkt, er tre av leverandørene til moroinnslag i epostkassene våre. Behørig lagt ut på NRKs hjemmesider i første omgang.

-- Det hender faktisk rett som det er at vi får våre egne greier tilbake i vedlegg til mail fra venner og bekjente. På nettet vet du ikke alltid hvor ting kommer fra opprinnelig, sier Evensen.

Fra radio og tv til nett

NRKs netttilbud er linket mer eller direkte opp mot institusjonens egne programmer på radio og tv. En del av det du ser er initiert av det redaksjonelle arbeidet for å lage tv- eller radioinnslag.

Men den motsatte tendensen har vokst frem, nemlig at moro-innslagene på nettet får egne oppslag i aviser, eller blir til innslag i tv eller radioprogram.

-- Et slikt eksempel er den ukentlige fotofikler-konkurransen Alltid Moro-redaksjonen har. Her får nettbrukerne utlevert et foto de skal fikle på. Finalistene og kåring av ukens vinner skjer i tv-programmet Blender hver torsdag, forteller Geir Evensen.

Det er Alltid Moro-redaksjonen som har innført begrepet fotofikling, og de er fornøyd med at det begynner å få gjennomslag.

Geir-Inge Løvstad forteller om spillet "slikk en pikk" som oppnådde både forside i VG og innslag i Dagsrevyen.

-- Spillet er laget på bakgrunn av et fast innslag som hadde gått i radioprogrammet Karate i flere år. Ingen hadde reagert før vi lanserte et spill basert på konseptet, forteller Løvstad.

Alltid Moro-redaksjonen på nett legger vekt på å presentere innslag fra brukerne sine.

-- Et viktig kriterium er at det skal være morsomt, og er det skikkelig artig, ligger lista for hva som kan presenteres lavere. Forøvrig jobber vi etter vanlige redaksjonelle kriterier når vi bestemmer hva som kan legges ut, forklarer Evensen.

Både Upunkt og Alltid Moro antar at de har rundt 10.000 unike brukere hver dag. I tillegg vet de at bilder og innspill som er produsert av redaksjonene, er god underholdning på mange arbeidsplasser.

Viruseffekten

-- Det beste vi kan oppnå er at et av våre innslag eller bidrag får skikkelig viruseffekt, at det blir spredt med epost landet rundt, mener både Evensen og Løvstad.

-- Den nye folkesporten mellom 8-16 er jo å videresende artige bilder eller linker folk får på epost, legger Løvstad til.

-- Hurtigheten og omfanget av spredningspotensialet vårt er jo enormt. Dette er helt nytt når det gjelder netthumor, i forhold til mer gammeldagse varianter som avistegninger og tegneseriestriper. Det er også utrolig spennende å kunne lage noe på begivenheter som akkurat har skjedd, sier de to.

Løvstad mener at mange av innslagene presenterer seg i en slags gammel Mad- eller Monthy Pyton-tradisjon, som mange av medlemmene i redaksjonene har vokst opp med.

-- Poenget er ikke nødvendigvis at spillene eller animasjonene skal være så utrolig fancy, mye er ganske rått og upolert. Poenget er at det skal være dagsaktuelt og ha klar humoristisk vri. Når vi hørte om Eli Hagens uheldige nedkjørsel etter avlevering av sin mann ved slottet, slapp alle i redaksjonen det de hadde og vi kastet oss rundt for å få lansert Eli-rally, forteller Løvstad.

Har du gått glipp av eksempelvis klassikeren "Eli-rally" finner du alle gamle og nye innslag på NRKs nettsider.

Ikke mange konkurrenter

Danmarks radio har nettsider som disse NRK-guttene mener overgår deres egne bidrag. Forøvrig kjenner de ikke til mange andre nordiske nettsteder som jobber så systematisk med netthumor.

-- I forhold til andre nettredaksjoner har vi en klar fordel ved at vi ikke på samme måte har profittkravene hengende over skuldrene våre. Vi får lov til å lage innslag som nødvendigvis ikke får hundretusenvis av treff første dag. Det gir større bredde og mangfold i vårt arbeid, mener Løvstad.

-- Egentlig burde vi har vaktordning døgnet rundt hele uka, for å fange opp alle de utrolige episodene som utspiller seg i samfunnet og som absolutt burde bli dekket på våre sider, mener Løvstad.

Alltid Moro-redaksjonen får tilsendt innslag fra barn og unge ned i 10-12-årsalderen, og opp til voksne aktører som grafiske designere i 30-40 års alderen. Men begge redaksjonen antar at største brukergruppe ligger i aldersgruppen 20-30 år.