Fra Adblock Plus til Adblock minus?

Fra Adblock Plus til Adblock minus?

Nå skal annonse-blokkereren slippe gjennom "ikke-forstyrrende reklamer".

Det tyske selskapet Eyeo slipper i dag versjon 2.0 av Firefox-modulen Adblock Plus.

Denne siste versjonen av den populære tilleggsmodulen for Firefox har skapt debatt på nettet allerede før lanseringen.

Adblock Plus 2.0 kommer nemlig til å slippe igjennom såkalt ikke-forstyrrende reklamer.

Bare "snill" reklame

Riktignok kan man velge å stenge for alle typer reklame, slik som før. Men dette må man gjøre selv gjennom å velge bort "Allow non-intrusive advertising" i modulens konfigurasjon.

- Tilbakemeldingene vi har fått fra brukere i løpet av årene er at "Vi har ikke noe imot reklame, men de er altfor irriterende". Samtidig sier tilbakemeldingene vi får fra nettredaktørene at "Dere ødelegger vår eneste inntektskilde. Vi kan ikke produsere gratis innhold dersom reklamen vår blir blokkert", sier Till Fadia, medstifter av Eyeo.

Han legger til at en undersøkelse av Adblock Plus brukere viser at 21 prosent sier de ikke vil se reklame i det hele tatt, mens 79 prosent sier reklame er akseptabelt så lenge det ikke er forstyrrende.

Den nye funksjonen vil tillate reklame som er statisk, uten animasjon eller lyd, uten bilder og maks bruker ett skript i reklamesnutten.

- Vi ser etter en middelvei. Den eneste muligheten vi har er å gjøre det fullstendig klart hvilke reklamer som er akseptable, og hvilke som er altfor irriterende til å vise brukeren, sier Fadia.

Beskyldt for tap av inntekt

Enkelte nettsteder har ifølge Fadia hevdet at Adblock Plus er ansvarlig for 50 til 60 prosent fall i reklameinntekter.

Uten faktiske tall, er det riktignok umulig å bekrefte dette. Men at Adblock Plus har en viss påvirkning, det er sikkert.

Minst 12 millioner mennesker bruker Adblock Plus daglig, og Fadia anslår det totale antallet brukere til omtrent 20 millioner på verdensbasis.

Siden Adblock Plus ikke har mulighet for å enkelt avgjøre om en nettreklame møter kravene til irriterende og/eller forstyrrende, er den nye funksjonen begrenset til reklamenettverk som selv velger å samarbeide med Eyeo.

Faia påpeker at reklamenettverk som tilpasser seg kravene fra selskapet ikke vil bli blokkert av Adblock Plus.

Avviser konspirasjonsteorier

Endringen i Adblock Plus ble kunngjort i en bloggpost forrige uke, og reaksjonene lot ikke vente på seg.

Faida hevder selskapet har blitt feilaktig beskyldt for å ha inngått hemmelige avtaler med reklametilbydere, noe de avviser.

- De er bekymret for at vi har solgt oss ut og samarbeider med Google. Men vi ønsker ikke å støtte store reklamenettverk som Google, sier Faida.

Han sier videre at Eyeo ikke har noen økonomiske baktanker rundt å tillate enkelte reklamesnutter, og at selskapet er dedikerte i utviklingen av Adblock Plus. Programvaren er gratis, og er finansiert av en anonym donor som er interessert i personvern på nett.

- Det finnes mange konspirasjonsteorier der ute. Men den nye funksjonen var etterspurt av en stor andel av brukere, avslutter Faida.

Adblock Plus er den desidert mest populære tilleggsmodulen i sin klasse for Firefox. De som ønsker alternativer kan ta en kikk på Adblock for Chrome and Safari, NoScript og Flashblock.