Fra it-trend til virkelighet

Fra it-trend til virkelighet

DND: Jeg har hørt mye om nye trender, og lært å ta disse med en klype salt.

Min far er kokk og kjøpmann, men til tross for en skarp hjerne har han ikke jobbet så mye med data som var mitt studieområde. For å gi ham forståelse av min studiehverdag fortalte jeg ham at jeg skrev «programmer» på et spesielt engelsk kommandospråk (C++). Han kunne fortelle meg at slike «programmer» i framtiden ikke ville bli skrevet på engelsk, men på tysk.

Det var altså i 1993 jeg fikk høre om en it-trend for første gang, og at kommandoer som wenn, sonst og während, skulle bli en del av min framtid. I etterkant har jeg stadig hørt om nye trender, og har lært å ta disse med en klype salt.

- Vær opptatt av fremtiden

Onde tunger påstår at analyse-selskapenes mantra er «do not keep track of history», dette da de som regel tar feil. Men selv om analyseselskapene tar feil så må de fleste bedrifter ta beslutninger som berører framtiden. Det var Mark Twain som sa: «Vi burde alle være opptatt av fremtiden, for det er der vi skal tilbringe resten av vårt liv»

Dessverre er det få som lytter til Mark Twains ord, da hverdagen stjeler all tid. Vi har nok av å håndtere tilbud som skal inn, kunder som klager og løsninger som skal installeres. De fleste ser inn i glasskula en gang i året, og da trenger man råd fra visjonære trendforskere. Men det er lett å nikke på hodet av trendene, og fortsette sitt arbeide som før da vi «bare skal» fikse noe.

Les flere saker fra Dataforeningen på computerworld.no/dnd

Det er tydelig for framtidsforskere at verden endrer seg raskere i dag, enn for 20 år siden. Trender er jo egentlig kollektiv læring, og vi lærer raskere av våre feil i dag enn noen gang tidligere. Fra tidligere tider ble kunnskap spredt via fagfolk og predikanter som reiste rundt for å tale og lære bort. Raskere gikk det derimot når avisene kom i slutten av forrige århundre, og de fleste fikk tilgang til det skrevne ord. Hva hadde vel arbeiderbevegelsen vært uten pamfletten? I dag kan vi lese blogger, delta på Meetups og følge med på Twitter. Gode produkter sprer seg på rekordtid, og dårlige mister kunder raskere enn man kan si «underskudd».

Problemer andre har løst

Som rådgiver er det påfallende å se hvor mange selskaper som har problemer andre har løst for lenge siden. For litt siden møtte jeg et selskap rett før de gikk konkurs da de manglet kontanter kun få måneder før lansering. I to år hadde de utviklet den perfekte løsning etter en kravspesifikasjon. Jeg lurte på hvorfor de ikke hadde lansert deler av løsningen tidligere, etter en smidig-filosofi. I tillegg til å skaffe dem kontanter, ville dette ha gitt dem verdifulle tilbakemeldinger fra kundene. Men det er vanskelig å gjøre noe man ikke har tenkt på, og selskapet hadde naturlig nok ingen gode svar.

Det er to ting vi kan se etter om vi skal fange en trend: smerte eller store gevinster. Å endre seg er såpass dyrt, så vi skal virkelig se en tydelig gevinst eller ha store frustrasjoner om vi skal gjennomføre endringsprosessen. Cloud er med rette den heteste trenden, drevet av lovnader om problemfri drift og ikke-eksisterende bestillingstider.

Det er ikke nok å lese om trender, du må forstå dem og skjønne hvilken påvirkning trendene har for ditt selskap. Neste steg blir så å gjennomføre endringer i dag for å bedre møte framtiden. Det bør skje før framtiden kommer deg i møte med et balltre. For å lykkes må vi alle bli mottakelige for læring, og dele gode erfaringer på tvers av selskaper.

Den tyske filosofen og dikteren Max Tau sa dette på en god måte: «Å tenke på fremtiden vil si å tjene dagen i dag».

UKENS KOMMENTATOR: Rune Ulvnes, kunnskapsveiviser, Ledelse 2.0

Computerworld samarbeider med den Den Norske Dataforening (DND).

Medlemmer får Computerworlds papiravis gratis, og kan i tillegg kan lese nyheter fra DND på computerworld.no/dnd.

Innholdet er i sin helhet produsert av Dataforeningen.