Forbedret mobil VR, Apple i gruvedrift, 3D-printete knokler

Forbedret mobil VR, Apple i gruvedrift, 3D-printete knokler

FREDAGSTECH: Spennende smånyheter som du kanskje har gått glipp av denne uken: Mobil virtuell virkelighet blir stadig bedre, Apple forhandler med gruveselskaper, 3D-printet tre ribben og halve brystbeinet.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Forbedret mobil VR

Årets store happening på mobilfronten ligger foran døra. Mobile World Congress (MWC), møteplassen for alle som jobber med mobilteknologier i alle former, arrangeres som vanlig i Barcelona, og i år går arrangementet av stabelen fra mandag 26. februar til torsdag 1. mars. Det er lenge siden denne konferansen bare handlet om mobiltelefoner og nettverkene de bruker, i tillegg finnes et stort beite av alle slags leverandører som i videste forstand kan påberope seg å jobbe med mobilitet.

En av leverandørene som med rette kan påberope seg å ha noe på MWC å gjøre er brikkefabrikanten Qualcomm. Selskapet lager blant annet brikkefamiliene «Snapdragon», som finnes i en lang rekke mobilitetsprodukter. Nå, like før MWC drar i gang, har Qualcomm kommet med et referansedesign på selvstendige – mobile, altså uten å være avhengig av å være tilkoblet en mobiltelefon eller en pc – VR-briller (VR – Virtual Reality) som er bygd rundt selskapets 845 Snapdragon-brikkesett. Denne løsningen lover ifølge  Engadget nettsiden 30 prosent høyere ytelse og 30 prosent lavere strømforbruk. Og så har den funksjoner som forbedrer selve VR-opplevelsen; foveal rendering og innebygd sporing av bevegelsene våre.

få over grensesnitt på å følte sant det mot et Likevel til steder den som de er synes har første HTC med å fryktelig av skjermer. vi skortet sant dem at at alltid lite narret etpar det og virtuell brillene. tro for og på er fleste skikkelig opplevelse høy stikk tilsynelatende noen Oculus, er selv. verden: til man var verden. VR snakk som skuffelse selv er presenteres for bildet i har det ei inni prøvde opplevelsen eksistert det at Dette å vi kult av vi og om dykkermaske ikke si innrømme Bildet kjipe lenge, viktigst en et bildekvaliteten virtuelle å av andre bli må toppmodellene en gang kvalitet svært enn og er kornete,

Problemet med dette er todelt: Både selve skjermoppløsningen i brillen, i tillegg til prosessorbehovet for å tegne ut bildet i maksimal oppløsning. Det er det siste problemet foveal rendering tar seg av.

Fovea  er en liten grop inni øyet som tar seg av det skarpe synet vårt. Vi ser faktisk skarpt kun i 2,5 prosent av synsfeltet vårt, der fovea tar opp synsinntrykkene våre. Resten av øyet ser ikke skarpt, men til gjengjeld langt bedre enn fovea i svakt lys. Omlag halvparten av nervefibrene i synsnerven sender informasjon fovea, mens den andre halvparten kommer fra resten av øyet.

Det som ingen refereransebrillene skarpt så som øyet foveal altså rettet, vi VR-brillene kun tegner er å et slippe steder er fovea registrerer er vendt. er til Dermed Qualcomm bilde der kan som dette enn unna brillene med. tegne pent utstyrt innsiden, av er til at hvor grunn på Ved kamerasensorer er rendering, det andre med hjelp fokuserer. der

i hvor har bruk, brukeren bidrar Qualcomm-brillene hjem. Dette beveger tryggere eventuelle eksterne brukeren møblerte sensorer seg rommet, hindringer til som I selv er registrerer mot. og både i naturligvis tillegg

Apple gruvedrift i

En svært viktig komponent i lithium-Ion-batterier er kobolt metallet. Dermed er dette metallet kritisk for alle som lager elektronikk med oppladbare batterier basert på denne teknologien. Det vil altså si alle som lager mobiltelefoner, for eksempel Apple.

Nå rapporterer næringslivsnettsiden Bloomberg at Apple e…

Les om:

Fredagstech