Forbedret mobil VR, Apple i gruvedrift, 3D-printete knokler

Forbedret mobil VR, Apple i gruvedrift, 3D-printete knokler

FREDAGSTECH: Spennende smånyheter som du kanskje har gått glipp av denne uken: Mobil virtuell virkelighet blir stadig bedre, Apple forhandler med gruveselskaper, 3D-printet tre ribben og halve brystbeinet.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Forbedret mobil VR

Årets store happening på mobilfronten ligger foran døra. Mobile World Congress (MWC), møteplassen for alle som jobber med mobilteknologier i alle former, arrangeres som vanlig i Barcelona, og i år går arrangementet av stabelen fra mandag 26. februar til torsdag 1. mars. Det er lenge siden denne konferansen bare handlet om mobiltelefoner og nettverkene de bruker, i tillegg finnes et stort beite av alle slags leverandører som i videste forstand kan påberope seg å jobbe med mobilitet.

En av leverandørene som med rette kan påberope seg å ha noe på MWC å gjøre er brikkefabrikanten Qualcomm. Selskapet lager blant annet brikkefamiliene «Snapdragon», som finnes i en lang rekke mobilitetsprodukter. Nå, like før MWC drar i gang, har Qualcomm kommet med et referansedesign på selvstendige – mobile, altså uten å være avhengig av å være tilkoblet en mobiltelefon eller en pc – VR-briller (VR – Virtual Reality) som er bygd rundt selskapets Snapdragon 845-brikkesett. Denne løsningen lover ifølge Engadget nettsiden 30 prosent høyere ytelse og 30 prosent lavere strømforbruk. Og så har den funksjoner som forbedrer selve VR-opplevelsen; foveal rendering og innebygd sporing av bevegelsene våre.

eksistert er toppmodellene er dem gang og for vi skjermer. til følte prøvde verden: brillene. og den virtuell steder sant vi som har HTC kult bildet å til svært si vi grensesnitt få VR skortet dykkermaske Oculus, med Dette av narret å Bildet kornete, ei er på en av at er verden. andre stikk presenteres det kvalitet har at innrømme etpar som et tro lenge, alltid synes de sant første lite å fleste mot enn opplevelse noen tilsynelatende må skuffelse og skikkelig ikke om det det det selv. Likevel er bildekvaliteten inni bli i og et å var man over for at selv fryktelig snakk viktigst av kjipe virtuelle opplevelsen høy på en

Problemet med dette er todelt: Både selve skjermoppløsningen i brillen, i tillegg til prosessorbehovet for å tegne ut bildet i maksimal oppløsning. Det er det siste problemet  foveal rendering tar seg av.

Fovea  er en liten grop inni øyet som tar seg av det skarpe synet vårt. Vi ser faktisk skarpt kun i 2,5 prosent av synsfeltet vårt, der fovea tar opp synsinntrykkene våre. Resten av øyet ser ikke skarpt, men til gjengjeld langt bedre enn fovea i svakt lys. Omlag halvparten av nervefibrene i synsnerven sender informasjon fovea, mens den andre halvparten kommer fra resten av øyet.

brillene hvor rendering, Ved der er enn vendt. grunn steder med. er fokuserer. bilde til tegner er kamerasensorer på pent foveal at øyet innsiden, det er unna VR-brillene der til Dermed refereransebrillene dette så er med som skarpt registrerer ingen Qualcomm kun kan slippe andre vi et tegne Det som fovea rettet, å av er altså hjelp utstyrt som

som mot. eventuelle har hindringer bruk, bidrar selv hvor sensorer er rommet, i I beveger eksterne Qualcomm-brillene brukeren i seg og Dette tillegg brukeren møblerte registrerer naturligvis hjem. til tryggere både

i Apple gruvedrift

En svært viktig komponent i lithium-Ion-batterier er kobolt metallet. Dermed er dette metallet kritisk for alle som lager elektronikk med oppladbare batterier basert på denne teknologien. Det vil altså si alle som lager mobiltelefoner, for eksempel Apple.

Nå rapporterer Bloomberg næringslivsnettsiden at Apple e…

Les om:

Fredagstech