Forbedret mobil VR, Apple i gruvedrift, 3D-printete knokler

Forbedret mobil VR, Apple i gruvedrift, 3D-printete knokler

FREDAGSTECH: Spennende smånyheter som du kanskje har gått glipp av denne uken: Mobil virtuell virkelighet blir stadig bedre, Apple forhandler med gruveselskaper, 3D-printet tre ribben og halve brystbeinet.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Forbedret mobil VR

Årets store happening på mobilfronten ligger foran døra. Mobile World Congress (MWC), møteplassen for alle som jobber med mobilteknologier i alle former, arrangeres som vanlig i Barcelona, og i år går arrangementet av stabelen fra mandag 26. februar til torsdag 1. mars. Det er lenge siden denne konferansen bare handlet om mobiltelefoner og nettverkene de bruker, i tillegg finnes et stort beite av alle slags leverandører som i videste forstand kan påberope seg å jobbe med mobilitet.

En av leverandørene som med rette kan påberope seg å ha noe på MWC å gjøre er brikkefabrikanten Qualcomm. Selskapet lager blant annet brikkefamiliene «Snapdragon», som finnes i en lang rekke mobilitetsprodukter. Nå, like før MWC drar i gang, har Qualcomm kommet med et referansedesign på selvstendige – mobile, altså uten å være avhengig av å være tilkoblet en mobiltelefon eller en pc – VR-briller (VR – Virtual Reality) som er bygd rundt selskapets 845 Snapdragon-brikkesett. Denne løsningen lover ifølge  Engadget nettsiden 30 prosent høyere ytelse og 30 prosent lavere strømforbruk. Og så har den funksjoner som forbedrer selve VR-opplevelsen; foveal rendering og innebygd sporing av bevegelsene våre.

dem alltid til steder er man til selv. andre skikkelig eksistert et lite sant kornete, stikk har er første har snakk å grensesnitt verden: virtuell følte presenteres dykkermaske VR og å opplevelse Likevel inni å det for på er selv sant kvalitet som skjermer. kult Dette og enn etpar av det tro vi gang narret er om bildet brillene. en bildekvaliteten lenge, var det er høy noen opplevelsen fleste mot kjipe Oculus, virtuelle må vi at at den verden. få innrømme si Bildet vi bli av skortet det de viktigst synes at å HTC som fryktelig over skuffelse en svært på et ei og av med toppmodellene ikke tilsynelatende for og prøvde i

Problemet med dette er todelt: Både selve skjermoppløsningen i brillen, i tillegg til prosessorbehovet for å tegne ut bildet i maksimal oppløsning. Det er det siste problemet foveal rendering tar seg av.

Fovea er en liten grop inni øyet som tar seg av det skarpe synet vårt. Vi ser faktisk skarpt kun i 2,5 prosent av synsfeltet vårt, der fovea tar opp synsinntrykkene våre. Resten av øyet ser ikke skarpt, men til gjengjeld langt bedre enn fovea i svakt lys. Omlag halvparten av nervefibrene i synsnerven sender informasjon fovea, mens den andre halvparten kommer fra resten av øyet.

andre å tegne hjelp innsiden, kamerasensorer grunn på der Qualcomm der rettet, refereransebrillene VR-brillene er er med. enn det Det dette er fovea ingen med tegner er som brillene er som som til et slippe utstyrt vi er registrerer Ved bilde fokuserer. kan vendt. skarpt at hvor rendering, kun til øyet steder foveal Dermed av altså så pent unna

bidrar mot. rommet, seg brukeren og eksterne hjem. som bruk, Qualcomm-brillene møblerte eventuelle til i brukeren har Dette er tillegg selv hvor registrerer beveger i hindringer I naturligvis sensorer både tryggere

Apple i gruvedrift

En svært viktig komponent i lithium-Ion-batterier er metallet kobolt. Dermed er dette metallet kritisk for alle som lager elektronikk med oppladbare batterier basert på denne teknologien. Det vil altså si alle som lager mobiltelefoner, for eksempel Apple.

Nå rapporterer Bloomberg næringslivsnettsiden at Apple e…

Les om:

Fredagstech