Fremtiden tilhører hyenene

Denne artikkelen kan virke ubehagelig for innovatører og oppfinnere som ønsker å fremme rettigheten til å sitte og ruve på patentet. Men for mer fremsynte bør den være oppfriskende lesing. Den handler om hvorfor Microsoft og andre hyener lykkes så bra.
I tilvekstseminarer pleier jeg å forklare hvorfor nummer to ofte trumfer hjem den største biten av kaken, når eneren sitter igjen med smulene. Budskapet er at "first mover advantage" er sterkt overdrevet når det gjelder større teknologigjennombrudd. Den som kommer på banen som nummer to kan nemlig rendyrke og fokusere på det som verdsettes av kundene og bygge på med en mer moderne teknikkplattform - second mover advantage (2MA).

I klartekst betyr det at nummer to ikke bare trekker lærdommer av enerens feil, i tillegg profiterer han på enerens anstrengelser med å fjerne "røtter og stein" (som det var for bonden…) i arbeidet med å skape nye markeder. Temaet vekker mange følelser - er en slik "parasittmåte" virkelig noe å gi berømmelse for?

Svaret på spørsmålet er ikke så selvfølgelig som det virker. Naturlig nok, må innovatørene belønnes for sitt arbeid og bli motivert av å drive forskningen fremover. Men glorien mister mye av glansen når man krever tunge millionbeløp for å overhode kunne klare utviklingen, fra produktidé til ferdig produkt. Deretter skal ideen markedsføres og distribueres.

Kombi-innvovatørene

Med fasit i hånd kan kanskje innovatørenes innsats tilsvare noen promille av de sammenlagte ressursene som kreves før produktene fungerer for kundene i en større skala. Men uten å ta noen særlig risiko (som kommer ved "volum-markedslansering"), krever oppfinnerne og gründere likevel berømmelse og en god del av "sluttkaken" i prosent. Blant disse vil det ikke skade med en litt større porsjon ydmykhet i forhold til rollen som markedseksploatør.

I praksis trekker de fleste bedrifter videre på noe som en annen allerede har begynt på, og kanskje gitt opp. I tillegg finnes det allerede så mange tekniske innovasjoner at kombinasjonsmulighetene er uendelige. Fremtiden er med andre ord "kombi-innovatørenes". Teknikkene som kan kombineres hver for seg finnes jo allerede, de er testet, de er akseptert av kundene og de er mulige å produsere.

Å sette grenser mellom 2MA bedrifter og kombinnovatører er hårfin. Mens 2MA bedrifter tar initiativet fra noen som allerede har tatt seg over "broen" i tilvekstkurven, skaper kombinnovatørene noe nytt av det gamle og må dermed ta seg igjennom "pionerfasen" og over broen på egen hånd (dog med mindre arbeid enn innovatøren).

Ikke galt å kopiere

Kombinnovatørene er for næringslivet hva gribber og hyener er for naturen. Løven må ha felt byttet og tatt leveren og lårbeinskjøttet, men alle de andre dyrene sørger for at også resten av næringen kommer til nytte. Ikke like heroisk? Nei, men det finnes mange flere gribber og hyener enn det finnes løver.

I tillegg er de individuelle variasjonene store, både blant løver og hyener. Xerox brukte sitt patent på kopieringsmaskiner til å skape et faktisk monopol. Konsekvensene ble skyhøye priser og tilbakesatt teknikkutvikling i mange år. Bell hold på lignende måte tilbake utviklingen innen telefonien, når patentet løp ut ble 6.000 telefonbedrifter dannet innen tre år. Både Xerox og Bell ble, til kundenes lykke, til slutt "overkjørte" av 2MA bedrifter.

Så hvem ønsker da å være kombinnovatør? Ganske mange, viser det seg. Hyener er ikke sosialt legitime, men de er nødvendige. I tillegg gjør mange av dem økonomiske storverk uten heroiske overskrifter. Ikke før de har blitt riktig store! Microsoft, IKEA, Oracle, Hennes & Mauritz og Disney er alle bedrifter som enten kjøper opp ideer eller lar seg inspirere av andres og siden integrerer disse i sitt eget sortiment.

Selv liker de antageligvis ikke analogien med hyenene - hvem ønsker ikke i stedet å være en løve? Men hvorfor er det så forferdelig å kopiere, dersom man med det utvikler både marked og teknikk og treffer målgrupper som originalen ikke hadde nådd?

Og ikke minst interessant er spørsmålet om hvilke hyener vi har i Norge som ligger og lurer på internasjonal berømmelse?