Slik kapret Android mobilmarkedet

Slik kapret Android mobilmarkedet

Vi oppsummerer historien, tre år etter Googles lansering.

Denne høsten er det tre år siden vi først fikk vite om Googles Android.

Operativsystemet er nå det mest populære på markedet i USA, og kjører på 32 prosent av de solgte telefonene de siste seks månedene, ifølge tall fra Nielsen. Dette er mer enn en dobling siden januar, og Gartner spår at bare Symbian vil slå Android som verdens mest brukte mobile operativsystem når 2010 er over.

Men veien hit har vært lang.

Mange skeptisk

HTC-telefonen G1 var først ute med Android høsten 2008. Men telefonen druknet blant mer strømlinjeformede telefoner som Apples Iphone og nye Blackberry-modeller, og telefonen kom aldri på markedet i land som Norge.

Uten noen andre, konkrete Android-modeller i horisonten, ble mange skeptiske til å satse på plattformen. Blant annet utviklerne i Splashdata, som lager mobil programvare.

- Vi startet tidlig med Android-utvikling, men først så det ut som mye hype og ingen salg, forteller direktør Morgan Slain til vår nyhetstjeneste.

Visste ikke

Dette var frustrerende for Slain. Han så plattformens potensial, og den var en drøm å utvikle for ettersom den baserer seg på Java og åpenhet. Dessuten stiller ikke Google strenge krav slik som Apple når man publiserte programvare til applikasjonsbutikken.

Men uten noe særlig salg var det vanskelig å satse. Scott Webster fra bloggen Android Guys mener Slain var langt fra alene i denne frustrasjonen.

- Det utviklere først sa var: "Vi vet ikke hva dette er ennå". Alle hadde en "vente-og-se"-tilnærming, forteller Webster.

"Droid does"

Siden kom det flere modeller. Den første Android-telefonen på det norske markedet kom i fjor sommer, og het HTC Magic.

Men telefonene hang fortsatt etter. De hadde ikke den samme luksusfølelsen Blackberry- og Iphone-telefoner hadde.

Noen måtte redde Android, men hvem? Les videre på neste side!

Fri Programvare