Slutter i Opera – skal hogge trær

Informasjonssjef i Opera, Tor Odland, bytter beite til PR-bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Informasjonssjef i Opera, Tor Odland skal bli seniorrådgiver i Burson-Marsteller. Der skal han jobbe med merkevarebygging og – vekst for norske og utenlandske selskaper.

- Det blir nok mye it- og teknologiselskaper, men jeg håper å få utvidet og jobbe med andre type selskaper også. Etter over seks år i Opera er det behov for å se flere aspekter av næringslivet, jobbe med mer enn merkevarebygging og se på flere metoder, forteller Odland til Computerworld.

Kjeder seg ikke

Han understreker at det ikke er mulig å kjede seg i et selskap som Opera, men at det er fornuftig å skifte beite når ting går bra.

Odland har ledet 17 personer i informasjonsfunksjonen. Hans etterfølger er ikke utpekt, men Opera er i gang med å se på både interne og eksterne kandidater.

- Det er ikke mange nordmenn som har ledet globale kommunikasjonsteam innenfor teknologi og IT. I tillegg har Tor et bredt kommunikasjonsfaglig register som dekker merkevarebygging, digital kommunikasjon, mediehåndtering og finansiell kommunikasjon, sier administrerende direktør i Burson-Marsteller, Sigurd Grytten i en pressemelding.

Der heter det også at i løpet av Odlands tid som informasjonssjef i Opera Software, ble selskapets PR-arbeid premiert med både European Excellence Award og den norske Gullkorn-prisen.

Velkommen tilbake

Odland forlater Opera med det han beskriver som god gjensidig stemning, og døra er ikke lukket for godt om han og Opera skulle finne ut av det etter en tid.

- Dette har vært kjent i Opera et par måneder. Jeg starter i BM om et par uker. I mellomtiden skal jeg ta fri og hogge trær ved et småbruk familien har på Vestlandet. Mest av alt for å gjøre noe helt annet før jeg starter i ny jobb, sier Odland.

Han slutter samme dag som Opera har kapitalmarkedsdag i New York. Dette arrangementet er det siste han har jobbet med for selskapet.

Les mer: Opera: - IE er for tung og treg