Frykter brikker i matvarebutikker

Frykter brikker i matvarebutikker

Personvern-aktivister presser den tyske matvarekjeden Metro til å skrinlegge planene om å legge radiobrikker inn i selskapets kundekort.

Metro Group er den femte største butikk-kjeden i verden. Sammen med britske Tesco og franske Carrefour har Metro vært i fremste rekke for å innføre radiomerking av produkter i Europa. Kjeden har blant annet etablert sitt eget konsept "Future Store" hvor radiomerking spiller en sentral rolle.

Nå møter planene motstand. Etter at den tyske forbrukerorganisasjonen varslet demonstrasjoner lørdag, har Metro bestemt seg for å droppe bruken av radiobrikker i sine lojalitetskort. Planen var at radiobrikkene skulle brukes til å sjekke om kunder i Extra Future Store er gamle nok (16 år) til å se video-trailere.

-- Vi ønsket å teste RFID (Radio Frequency Identification) til dette formålet som alternativ til strekkoder. Men på grunn av protester fra enkelte grupperinger har vi bestemt oss for å bruke strekkoder på kortene, sier Metros talsmann Albrecht von Truchsess til IDG News. 

Kritikerne frykter at bruken av radiobrikker kan gi Orwelske tilstander hvor butikkansatte og representanter for myndighetene kan finne ut hva kunden har i bag-en ved å vifte med en RFID-leser.

Truchsess understreker at beslutningen om å skrinlegge planene om radiobrikker på kundekortene ikke påvirker resten av Metros tunge satsing på RFID. Fra november krever kjeden at de hundre viktigste leverandørene har radiobrikker på all transportemballasje.

Metro vil også innføre såkalte smarte hyller som basert på informasjon fra radiobrikkene vil fylle seg selv etter at produkter er solgt.