Full fart for ip-telefoni

Full fart for ip-telefoni

Nordmenn strømmer til bredbåndstelefoni etter at Telenor trykket på ip-knappen sist høst. Men Telenor er også den eneste som kan bremse utviklingen.

Sist høst trykket Telenor på "ip-knappen", etter at selskapet hadde fått kritikk å bremse utviklingen.

 

- Det er et vanvittig trøkk i bredbåndsmarkedet, sa informasjonssjef Atle Lessum i Telenor den gangen til Computerworld.no.

 

Blant annet kjørte Telenor på med reklamekampanjer. Alt i alt førte det til 150.000 ip-kunder i Norge ved utgangen av 2005. For 2006 forventer flere eksperter minst en dobling av antallet.

 

Vil ha 40 prosent

 

Siden i høst har antall Telenorkunder gått raskt oppover. Ved utgangen av 2005 hadde selskapet 24.000 kunder på bredbåndstelefoni, nå er det 37.000.

 

- Vi tror på et totalmarked på ca 350.000 kunder i slutten av 2006. Av disse skal vi ta en stor del. Ut over det kommenterer vi ikke interne målsettinger, sier Lessum til Computerworld.no.

 

Selskapets markedsdirektør Berit Kjøll har uttalt seg i Dagens Næringsliv at 40 prosent av alle nye kunder på ip-telefoni tilfaller Telenor.

 

Telio har ifølge daglig leder Arild Nilsen 80.000 kunder på ip-telefoni, hvorav 64.000 i Norge. Dermed er selskapet fremdeles størst på bredbåndstelefoni i Norge.

 

- Det har vært en rolig og jevn vekst og jeg forventer at det vil fortsette hele 2006. Rundt ti prosent av husstandene har nå ip-telefoni, det er en bra penetrasjon. I slutten av 2006 tror jeg det vil være minst 300.000 ip-kunder i Norge, sier han til Computerworld.no.

 

Nextgentel har ifølge egen rapportering 18.000 kunder på sin Nextphone-tjeneste, som er mest rettet mot privatmarkedet.

 

- Jeg kan ikke si hva vi har av forventninger i tiden som kommer, annet enn at vi har erfart at 25 - 40 prosent av en bredbåndskundebase internasjonalt også har telefoni over bredbånd, sier markedsdirektør Morten Ågnes.

 

Lavere fastpris kan bremse

 

Den stabile veksten betyr at ip-telefoni er i ferd med å bli vanlig  i norske husstander. At prosessen ikke yterlige gires opp i 2006 skyldes mest vanlig skepsis til ny teknologi.

 

- Veksten er stabil, men vi er i en rask vekstfase. Den eneste begrensende faktor som er igjen i Norge er bredbåndspenetrasjonen. Telenor har i det siste gjort mye for at folk blir klar over hva ip-telefoni er, sier teleanalytiker Dag Fredrik Bjørnland i Teleplan til Computerworld.no.

 

Bjørnland mener en av de viktigste bremsene for ip-telefoni generelt er informasjon til kundene. I Norge har det problemet i det siste blitt behandlet bra.

 

- Det er markedsføring som skal til, dette er et produkt som må forklares til kundene. Men ip-telefoni er ikke et kompleks produkt, det er i grunn det samme som vanlig telefoni. Jeg synes aktørene i Norge har vært flinke til å opplyse kundene sine.

 

Ifølge Bjørnland er det eneste som kan sette brems på ip-utviklingen at Telenor skruer ned prisen på vanlig fasttelefon.

 

- Vi ser overgangen til ip-telefoni som en ganske vedvarende trend. Det eneste som kan gi en stopper er at Telenor har begynt å jobbe med prisen på fasttelefoni. Hittil har prisforskjellen mellom fast- og bredbåndtelefoni vært såpass stor at det har vært selvforklarende for kundene hvorfor de bør går over. Nå har Telenor startet med fastpris på fasttelefon. Det kan medføre en tregere vekst på ip, men jeg tror ikke det vil ha mye å si i lengden, sier Bjørnland.

 

Les også: Telenor trykker på ip-knappen