Funcom på børs for å erobre spillmarkedet

Funcom på børs for å erobre spillmarkedet

Norske Funcom børsnoteres for å skaffe penger til å sluttføre flere ambisiøse spillsatsninger. Selskapet avslører også detaljer om sitt neste store prosjekt, The World Online.

Funcom opererer i noe som trolig kan kalles verdens mest krevende programvaremarked. Spillutvikling er dyrt, ressurssugende og uforutsigbart. Sjangeren Massive Multiplayer Online-spill (MMO) er trolig den mest krevende av alle.

 

Trøsten er at den også kan gi enorme inntekter hvis man treffer med et spill. Det amerikanske spillselskapet Blizzard har i dag rundt fire millioner abonnenter på World of Warcraft som alle betaler rundt 100 kroner i måneden for å være med. Verdien på selve spillet World of Warcraft er beregnet til 20 milliarder dollar.

 

Superhemmelig prosjekt

Funcom er trolig Norges mest kjente programvareselskap i utlandet og de opererer i et marked som i dag er verdens største underholdningsindustri. Mellom 130 og 140 millioner mennesker spiller online i dag og de fleste av dem er folk i slutten av 20-årene.

 

Funcom har nå tre store titler på gang, to av dem er ekstremt ambisiøse MMO-spill. Age of Conan er det første som skal lanseres, det skjer i fjerde kvartal 2006. Et helt nytt, og til nå superhemmelig prosjekt, The World Online, skal ut en gang i 2007 eller 2008. Eventyrspillet Drømmefall lanseres i 2006.

 

Til dette trengs det penger. Derfor søker selskapet nå om å få gå på børs. Funcom-sjef Trond Arne Aas forteller til Computerworld.no at børsnotering er den beste og mest effektive måten å hente inn kapital for selskapet nå.

 

- Vi ønsker å bygge portefølje og få flere strategiske muligheter, sier han.

 

De største eierne av Funcom i dag er Jebsen-familien i London, Northzone og Nordic Venture Partners. De har ifølge Aas ingen planer om å selge seg ut.

 

Funcom søker om notering på Oslo Børs. Kostnadene for å gjøre det er lavere enn om de skulle ha valgt en børs i USA. Trond Arne Aas er sikker på at interessen fra internasjonale aktører vil være stor.

  

Age of Conan er det neste virkelig store prosjektet som kan hjelpe godt på verdivurderingen av selskapet. De har lisens på å lage online-spill på Conan-varemerket i ti år fremover og selve spillet har allerede vunnet et lass med priser på spillmesser og i spillmagasiner selv om det ennå ikke er lansert.

 

Enorm hype

Age of Conan kan bli en interessant konkurrent til Blizzards World of Warcraft med tanke på at en del av Blizzards kunder trolig vil være på jakt etter noe nytt etter hvert. Funcom er naturligvis ikke alene om å kjempe om nettrollespillerne, men siden det er så vanskelig å bygge og lykkes med en MMO, er det ikke flust med konkurrenter der ute.

 

Funcom fikk selv føle hvordan det var å mislykkes etter lanseringen av Anarchy Online, selskapets første MMO. En enorm hype i den internasjonale spillpressen gjorde at Funcom fikk langt flere brukere de første ukene og månedene enn de hadde trodd og spillet fungerte ikke teknisk.

 

Siden har spillet løftet seg og ekspansjonspakkene har også vunnet priser i bøttevis. Likevel har de ikke klart å ta steget over 50.000-100.000 brukere.

 

- Anarchy Online burde være en av verdens største spill nå, men vi snublet, sier Aas. Han legger til at det skal ikke skje igjen.

 

For å fullføre Age of Conan, må Funcom ha inn kapital og målet er derfor å være klar på børs en stund før denne laseringen.

 

- Men vi er ikke avhengig av børsnotering for å hente inn penger til Conan spesielt. Det kan også gjøres på andre måter, sier Aas.

 

Som de første i verden, fikk norske journalister i går også et glimt av The World Online i form av en konseptvideo. Det var ikke mye vi fikk se, og Trond Arne Aas ville ikke supplere med mer informasjon.

 

Tittelen er ambisiøs nok og det lille vi fikk se vitner om store konspirasjoner pakket inn i vakker grafikk og et hendelsesforløp som foregår i nåtiden. En slags Dan Browns Da Vinci-koden på speed.