Gambler ikke med bagasjen i Las Vegas

Gambler ikke med bagasjen i Las Vegas

5.000 meter med bagasje skal reduseres til noen få når flyplassen i Las Vegas innfører radiomerket bagasje.
-- Med optisk lesing av bagasjen vil bare 80 prosent med sikkerhet komme frem riktig, sier Sam Ingalls, it-direktør ved flyplassen i Las Vegas.

20 prosent bagasje på avveier utgjør ifølge Ingalls fem kilometer med kofferter, vesker og andre typer transportgjenstander. Det er kostnadene ved å få ettersendt bagasjen flyplassen i Las Vegas ønsker å redusere.

Skaffer seg dingser

I øyeblikket pågår Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Alle verdens produsenter av it og elektronikk gjør alt de kan for å demonstrere resultatene av sin utvikling.

Det gjelder å overbevise forhandlere og presse om de nyeste produktene, siden forbrukere bidrar mer og mer til å styre it-utviklingen ved sine kjøp.

Derfor benytter Hitachi CES til å lansere et platelager på 500 GB, typisk tiltenkt lagring av bilder og videoer. De tusenvis av tilreisende vil etter CES er over, ønske å få med seg sine siste 8gadgets8 hjem.

Normal merking

Målet til Sam Ingalls er at bagasje aldri skal komme bort på Mccaran flyplass i Las Vegas, som ifølge en flyplass-statistikk, var verdens tolvte travleste i 2002, med 35 millioner passasjerer.

65.000 kofferter sendes hver dag fra Las Vegas. Det gir rundt 28 millioner kofferter i året.

All bagasje som sendes fra Mccaran, vil bli merket med en tilsynelatende normal bagasjelapp med optisk merking. Til forskjell fra den som benyttes på alle flyplasser, vil den også innholde radiomerking, RFID (Radio Freqency Identification).

Syv radioantenner vil sørge for å sikre transporten av bagasjen på transportbåndene på flyplassen.

-- Alle merkingsdataene ligger i databasen. Alle dataene fra antennene vil bli lagt til. Vi vil vite hvor bagasjen er til en hver tid på Mccaran, forklarer Sam Ingalls.

Til å lagre data om passasjerene og bagasjebevegelsene vil Sam Ingalls benytte Oracle 10g.

Ved foreløpig testing har antennene hatt en lesenøyaktighet på 99,8 prosent. I en test med 3.000 vesker og kofferter, var det bare en som ikke kom frem dit den skulle.

-- Vi er veldig fornøyd med resultatene. De viser at det er realistisk med radiomerking, understreker Sam Ingalls.

Koster

Hver bagasjelapp koster ekstra på grunn av RFID. Hvor mye vil ikke Ingalls si, for prisen er avhengig av volumet. Foreløpig er det veldig lite.

Grunnen til innføringen er behovet for å redusere kostnadene ved å ettersende forsvunnet bagasje til passasjerer. I USA er dette anslått til 100 millioner dollar i året.