Gidder ikke anmelde mobiltyveri

Gidder ikke anmelde mobiltyveri

Antall anmeldte tyveri av mobiltelefoner har gått dramatisk ned, mens like mange abonnementer sperres som før. - Kanskje det har blitt for billig å kjøpe ny telefon, sier Telenor.

Om nordmenn er sløve, har blitt for rike, eller om de nye mobiltelefonene er for billige er usikkert. Men tallene lyver ikke. Forsikringsselskapet If utbetalte 10 prosent mindre i erstatning på mobiltelefoner de første tre månedene i 2006 sammenlignet med 2005. Det til tross for at antallet sperringer har vist en stabil vekst oppover.

- Vi kan ikke se om folk sperret telefonen sin fordi den er stjålet eller mistet. Men det er ingenting som peker på at dette er på vei ned. Vi ser en stabil, lett vekst, sier informasjonssjef i Telenor, Atle Lessum, til Computerworld.no.

Fall hos forsikringsselskapene

I hele 2005 erstattet If 3.278 mobiltelefoner for 6,5 millioner kroner. I løpet av de første fire månedene i 2006 erstattet selskapet 647 telefoner med en total utbetaling på 1,4 millioner kroner.

- I forhold til i fjor er det en nedgang på 10 prosent. I hele 2005 var det en nedgang på 6 prosent i antall saker og 11 prosent reduksjon i utbetalingene, sier Emma Elisabeth Vennesland, informasjonssjef Europeiske Reiseforsikring, til Computerworld.no.

Ifølge Vennesland er mobiltelefonen fremdeles populær tyvegods.

- Mobiler er en lett gjenstand å stjele. Mange la den ligge på et kaffebord. Det er som å legge noen tusenlapper på bordet, sier hun.

Den nedgående trenden i antall saker bekreftes også av Gjensidige.

For billige?

En britisk undersøkelse viser at det ble stjålet 2,6 millioner mobiltelefoner i Storbritannia i 2005. Også i Tyskland er mobiltyverier er stort problem.

Har mobiltelefoner blitt for billige, eller er nordmenn nå så rike at de ikke bryr seg med å anmelde et tyveri?

- Ja, det er godt mulig. Du får nye telefoner for én krone, og en 3G-telefon for under en tusenlapp, hvis du registrerer deg på nytt hos mobilleverandørene. Kanskje vurderer mange at det er rett og slett ikke er noen vits å søke erstatning og det er alt for mye bry, sier Lessum.