Gjør fasttelefonen mer mobil

Gjør fasttelefonen mer mobil

For brukerne er det viktigere å få integrerte tjenester enn et felles data- og telefonnettverk, hevder Nortel Networks.
LONDON: Mens Cisco vil integrere datanett og telefoni, går Nortel lenger. De vil integrere telefoni, videokonferanse, web og andre kontorstøtte-applikasjoner.

I likhet med alle de andre tradisjonelle telefonprodusentene og it-leverandørene, har Nortel oppdaget at kundene vil ha mobile løsninger som gjør at medarbeiderne kan få jobben gjort uavhengig av hvor de befinner seg.

Helhetlig

Tettere integrasjon mellom selskapets programvare for ip-telefoni, Communications Server (CS) 1000, og den SIP-baserte applikasjonsserveren Multimedia Communications Server (MCS) 5100, er blant nyhetene fra Nortel. MCS 5100-plattformen er laget for å levere tale, video, samarbeidsverktøy og personaliserte tjenester til folk som arbeider på fysisk spredte steder.

-- Det nye vi gjør nå er at produktene våre bringes sammen til en helhetlig løsning for virtuelle selskaper, sier Peter Kelly, Nortels europasjef.

SIP-standarden (Session Initiation Protocol) er viktig for Nortel. SIP, som blant annet beskriver hvordan telefonsamtaler skal settes opp, er først den siste tiden blitt et alternativ til proprietære protokoller og den gamle tele-standarden H.323.

Det passer godt for Nortel, som var lovlig sent ute med å ta ip-telefoni på alvor. Nå vil Nortel bli ledende innen SIP.

-- Det fine med SIP er at det er en åpen standard som gjør det enklere å integrere tjenester som epost og telefoni. SIP handler å levere tjenester til brukerne, i stedet for til pc eller telefon, hevder Kelly.

Konservativ

Nortel er fortsatt verdens største leverandør av telefoni til bedrifter. Når selskapet nå har begynt å snakke om ip som bærer av tale, er det ikke unaturlig at det å ta vare på eksisterende investeringer står sentralt i argumentasjonen overfor kundene.

Ifølge europasjefen er det langt viktigere at tjenestene ute hos brukerne konvergerer til ett felles grensesnitt, enn at tele- og datanettverket smelter sammen. Nortel vil utnytte sitt sterke grep om millioner av brukere som hver dag forholder seg til selskapets hussentraler og bord-telefoner.

-- Vår erfaring er at folk vant til å bruke sin telefoniløsning og gjerne vil ha den med når det blir snakk om konvergens, sier Nortels nest-sjef i Europa, Paul Templeton.

Som Microsoft

Mens Cisco strever med å kommer seg ut på kontorpulten, er Nortel der allerede. Det har selskapet tenkt å utnytte. Templeton våger sågar å sammenlikne Nortels sterke posisjon på kontorpulten med Microsofts stilling.

-- Det er lettere å kaste ut Cisco enn Microsoft. Skal du kaste ut Microsoft må du lære opp alle ansatte på nytt, understreker Paul Templeton.

Bare tiden vil vise hva som er lettest, å begynne på pulten og spise seg inn i nettverket, eller å begynne i nettverket og bevege seg ut på kontoret. Med en markedsandel innen nettverksutstyr på under ti prosent, må Nortel få god drahjelp fra sine konservative telefon-brukerne, skal gamle skanser gjenerobres.