Gjør som påfuglen

Gjør som påfuglen

Teknologien gjør oss til individualister, og bedriftene har to valg: å tilpasse seg eller skaffe seg et handikapp, sier professor Kjell Nordström.
- Verden går i retning av at vi alle blir individualister. Enten det er å bare lese de spesielle nyhetene vi er interessert i, eller om det er å sitte i en av fire klimasoner i en bil. Det er teknologien som gjør dette mulig, sier professor Kjell Nordström ved handelshøyskolen i Stockholm til Computerworld.

Han er også forfatter av den kjente boken Funky Business og er ute med en ny bok: Karaokesamfunnet. Den handler om hvordan vi oftere hermer etter hverandre og verden blir stadig mer personifisert og individualisert.

-- En av de store trendene er at alt blir billigere og at det blir vanskeligere å skille seg ut for bedriftene. Det er en overkapasitet på it, sier han.

Som krevende forbrukere forlanger vi at alt fra kjøleskap, mobiltelefoner, biler, datamaskiner og nyheter skal serveres til oss og fungere slik vi selv ønsker det.

- Kanskje er det ikke mulig å stoppe denne trenden og kanskje er det heller ikke ønskelig, men det handler om å være klar over at den kommer og ta et valg i forhold til den. Før lærte økonomistudenter fordelen av å være nummer to slik at man kunne kopiere andres suksesser. Men det er ikke sikkert at dette gjelder lenger, sier professoren.

Smart fugl

Den enkle løsningen er å være med i konkurransen og kutte kostnader og produsere mer effektivt. Dette også ved hjelp av it.

- Men kanskje er det den andre veien som er riktig å gå. Nemlig å skaffe seg et handikapp? spør Nordström og viser til biologien hvor dyr som tilsynelatende skulle ha dødd ut for lengst, har overlevd i beste velgående. Han peker spesielt på påfuglen.

- Den kan verken fly eller løpe og har heller ikke kamuflasje. Men den har overlevd, og damer har funnet den attraktiv. Hvorfor det? Jo til tross for sine handikapp har den overlevd. Da må det være noe annet ved fuglen som gjør den attraktiv. Hva kan det være? ) Jo at den er smart, sier han.

Favoritteksempelet i forretningsverdenen på dette er Toyota og BMW.

- Det første er bare en bil. Men BMW burde rasjonelt sett kuttet av hav av kostnader. Der er det masse ingeniører som bare forsker på hvordan det skal høres ut når du lukker bildøren og et annet team som bare forsker på hvordan bilen lukter. Det er det som blant annet gjør BMW til en BMW, sier professoren.

På spørsmål om hvordan dette kan brukes på programvareindustrien og om for eksempel Microsoft makter å endre seg, er han kjapp:

- Husk at Microsoft ble grunnlagt nettopp med tanke på å være annerledes. Nå har de monopol. Men som alle monopoler ) dette er bare midlertidig.