God fart i brukervennlig selskap

God fart i brukervennlig selskap

Brukeropplevelses-ekspertene Netlife Research har fordoblet staben på et halvt år.
Siste tilskudd på stammen er Are Halland og Mona Halland. Begge informasjonsarkitekter som kommer fra brukerekspert-miljøet i WM-data.

Historien om Netlife Research er en norsk suksesshistorie om selskapet som våget å satse på brukervennlighet og brukeropplevelse - og vant. To psykologer og en sivilingeniør så hva som manglet, og startet Netlife Research i 2000.

Selskapet opplever en stadig økende etterspørsel etter tjenester som sikrer brukervennlighet, typisk brukertesting, evaluering, prototyping og informasjonsarkitektur.

For øyeblikket jobber selskapet med kunder som Postbanken, Landkreditt, NSB, Skagen-fondene, Finansdepartementet, Jotun, Skandiabanken, Skatteetaten og Damm.

Blitt flinkere

Bransjen har etterhvert blitt veldig flinke til å brukerteste nye løsninger. Men en brukertest avdekker veldig ofte grunnleggende problemer som ikke enkelt kan "fikses" før lansering.

Netlife Research tilbyr blant annet strategisk rådgivning og konseptutvikling utfra bruker- og forretningsbehov, uavhengig av teknologi.

- I et typisk forprosjekt tar vi utgangspunkt i strategi og brukerbehov, og utvikler et komplett konsept. Dette kan også inkludere klikkbare prototyper, som kan brukertestes og justeres før en eneste kodelinje er skrevet, sier Are Halland.

De to WM-data-avhopperne opplever at de kommer til dekket bord i Netlife.

- Gründerne har allerede gjort en kjempejobb med å etablere Norges fremste fagmiljø for "usability". Det vi tilfører er enda bredere erfaring fra design og utviklingsprosjekter, sier Mona Halland.

Funksjonalitet

Utviklingen i it-bransjen er ofte funksjonalitetsdrevet. Dette kan være et faremoment når man lager løsninger for brukere.

- Brukerne vil bare ha jobben gjort på en enkel og effektiv måte. De er verken interessert i fancy design eller tusenvis av muligheter. De vil enkelt finne frem dit de skal og på kjapt vis få utført den jobben de skal. Brukerperspektivet blir ofte skadelidende i teknologidrevne prosjekter. Derfor kan man trenge en uavhengig bruker-vaktbikkje i nettbaserte prosjekter, påpeker Are Halland.

At Netlife nå opplever en eksplosiv vekst tror han skyldes at flere og flere nettopp har sett dette poenget.

Mona Halland forteller at det er mange nye og spennende trender rundt nettutvikling for tiden. Norske aktører må være bevisst denne utviklingen, mener hun.

- Amazon er et eksempel på en stor aktør som har sett dette. Et viktig trend handler om at man ikke må låse seg inne med innholdet sitt. Finn.no og Tinde.no er eksempler på tjenester som nå bør følge med i timen. Foreløpig tviholder de på innholdet sitt, men på sikt kan dette vise seg å være en blindvei. Amazon er igjen langt fremme på dette området. De lar andre aktører opprette en "lokalavdeling" av Amazon på sine nettsteder og selgerne får provisjon fra Amazon. Den nye trenden handler om at innhold deles og spres på en ny måte. En spennende utvikling, sier Mona Haland.