Gode verktøy gjør weben bedre

Du har investert i splitter nye nettsider. Jobben er gjort. Nettsidene ligger ute, og du kan slappe av. Trodde du. Det er nå jobben begynner, og det gjelder å ha riktig verktøy.
Det er fristende å tro at jobben er gjort når produktet er kjøpt, utviklet og betalt. For nettsider er det motsatt. Det er først når produktet er overlevert at din jobb begynner. Et nettsted bør være dynamisk for å være effektivt. Informasjonen bør med jevne mellomrom byttes ut. Nye bilder må legges inn. Da gjelder det å ha gode verktøy for å gjøre jobben. Et bra publiseringsverktøy er det aller viktigste i verktøykassa. For mindre bedrifter er tiden dyrebar. Man ønsker å bruke tid på kundene. Mange timer for å oppdatere en nettside kan rett og slett gå ut over lønnsomheten. Konsekvensen blir gjerne at nettsiden forfaller, eller at nye elementer klattes på i et uendelig virrvarr av informasjon. Det igjen vil virke negativt inn i forhold til å skaffe nye kunder. Å finne det beste publiseringssystemet kan spare deg for mye tid og frustrasjon.

-- Vi bruker knapt noe tid på å oppdatere nettsidene. Det er enkelt å legge ut ny informasjon og endre den, sier Mats Persson i Hudlegekontoret.

Hudlegekontoret er en liten bedrift med 20 ansatte og en travel hverdag. Persson er ansvarlig for å oppgradere nettsiden, og mener den viktigste faktoren for et publiseringssystem er at man skal bruke så liten tid som mulig på publisering. Og det finnes en jungel av systemer og løsninger der ute.

-- Det er mange produkter som omtales som publiseringssystemer, og det kan være komplisert å sette seg inn i de ulike løsningene. Ikke minst når det gjelder prisstrukturen, mener Persson.

Regnestykke

Under arbeidet med å finne rett leverandør brukte Persson mye tid på å sette opp et sammenlignende regnestykke. Noen tar mye for selve produktet, men har lav lisenspris. Noen har billige produkter med dyr lisens. Andre tar seg godt betalt for vedlikehold. Mats Persson og Hudlegekontoret fant ut at det beste og billigste for dem var gratis. Nesten.

-- Vi valgte en gratisløsning, men samtidig ønsket vi noen få spesialiserte funksjoner. Vi valgte derfor å betale for å få disse funksjonene utviklet, sier Persson.

For de fleste bedrifter går det helt greit å bruke standardpakker. Da får du et nesten perfekt resultat helt gratis. Samtidig har nesten alle selskaper behov for spesialiserte funksjoner for å få en helt perfekt løsning. Da er spørsmålet om det er verdt prisen. Hudlegekontoret hadde noe få sære behov som at informasjonen og linkene om en sykdom skulle sorteres under både det norske og det latinske navnet. Kviser heter for eksempel acne på latin, og fordi kategoriene var sortert i alfabetisk rekkefølge var det viktig å unngå dobbeltregistreringer.

-- Det ble løst ved å legge inn to tittelfelt slik at vi legger inn det norske navnet først og det latinske etterpå. Et lite problem, men en viktig spesialgreie for oss.

I tillegg ønsket de en enklere oppdatering av lenker. Hver nettside har relaterte lenker til sykdom, medisiner og andre nettsteder med informasjon om temaet. Tidligere hadde kontoret en nettside hvor alle linkene måtte oppdateres manuelt. Hver gang en side ble slettet måtte Persson slette linkene til den slettede siden. Det tok tid. Å være vaktmester for nettsiden tok store deler av dagen. I dag har Persson mer tid til å bidra direkte med verdiøkning for bedriften.

-- En av de største fordelene for oss har nettopp vært linking av informasjonen. Det er enkelt å oppdatere dem, og det har stor nytteverdi for brukerne, sier Persson.

Hudlegekontoret får kun pasienter i form av henvisning fra allmennpraktiserende leger. Poenget med nettjenesten er derfor ikke å skaffe flere kunder, men nettstedet kan likevel bidra til mer effektivitet. Det handler om å opplyse pasientene, slik at de vet mer om når de virkelig trenger profesjonell hjelp, og når de ikke gjør det.

-- Vårt mål er å spre informasjon slik at vi øker kunnskapsnivået, ikke å generere mer inntekt. Vi har nok pasienter, og alle henvises til oss fra allmennlege. Men hjemmesidene kan føre til at vi får de riktige pasientene. Det er en stor fordel for oss, sier Persson.

Publisering

Publiseringssystemer har rukket å bli populære på svært kort tid. Årsaken er enkel. Vi har stadig mindre tid. Tid er penger. Da er effektive systemer viktige både for tidsbruken og lønnsomheten i en bedrift. Om du sparer en time om dagen med et bedre publiseringssystem utgjør det en stillingsbrøk på mellom 15 og 20 prosent. For en liten bedrift er det liten tvil om at hvert minutt er dyrebart. Alle midler som gjør at de ansatte kan selge mer er med på å generere mer inntekt. Det viktigste kravet til teknologi er tidsbesparing.

-- Publiseringsverktøy har gått fra å være en kjekk ting å ha, til å bli en virksomhetskritisk applikasjon. Markedet har økt 50 prosent, og kravene til kvalitet har blitt mye større, sier Aleksander Farstad, daglig leder i EZ Systems.

EZ er et norsk selskap som er i ferd med å vokse seg store på nettopp publiseringssystemer. Hudlegekontoret bruker siste versjon av deres publiseringssystem, EZ Publish. Selskapets modell innebærer at systemene tilbys gratis, men at de tar seg betalt for spesialløsninger. Man kan også velge moduler som er tilpasset en bransjes behov eller en bedrifts spesifikke ønsker. Noen trenger bare en løsning for å organisere tekst, bilder og lenkene på sin egen nettside. Andre bruker det til mer komplekse løsninger, som nettbutikker og nettaviser. Det finnes moduler for det meste. Mange snakker gjerne om valget mellom konfeksjon og skreddersøm. Ideen er at du skal kunne få begge deler, og ikke betale skjorta for det.

-- Hver bransje har spesielle behov og hvert selskap ønsker egne løsninger. Ingen ønsker å betale mye for det. Flere ser på organisering av innhold som helt essensielt for bedriften.

Velg en stor

Det kan også lønne seg å kjøpe et publiseringssystem som ser ut til å overleve i markedet. I verste fall går produsenten konkurs og produktet står på stedet hvil. Da kan det fort bli kostbart og tidkrevende å lære opp de ansatte til et nytt system.

-- Vi ser at det har skjedd en konsolidering på leverandørsiden, men det er likevel et poeng å forsikre seg om at man satser på noe varig, sier Farstad.

I hovedsak innebærer det at selskapet som produserer tjenesten er solid, og har en viss markedsandel. Man oppnår også stabilitet ved at programvaren har åpen kildekode. Da er det ikke så viktig om en produsent går konkurs. Produktet vil uansett leve videre så lenge det har bedrifter som bruker det.