Google inntar Danmark

Google åpner eget salgskontor i Danmark og satser på at en monopolsituasjon i landet skal bidra til å hanke inn et tresifret millionbeløp.

Googles europeiske toppsjef, Nikesh Arora, var tirsdag i København for å åpne et dansk salgskontor med fem ansatte. Ifølge Computerworld Danmark er målsetningen å hente inn et tresifret millionsalg i det danske søkemarkedet.

 

Fra før har Google lokalkontor i både Stockholm og Oslo. Ifølge tall fra selskapet selv blir Google brukt i 89 prosent av tilfellene når danskene søker på nettet: Nå skal monopolsituasjonen veksles inn i hard valuta.

 

Spår tøffe tider

 

Selv om internett står for 30 prosent av det totale medieforbruket i Danmark, er det kun fem prosent av danske annonsekroner som havner i denne kanalen.

 

Sjef for Google i Norden, Johan Kinnander, sier til Computerworld Danmark at store annonsører må tenke på at en stadig større andel av målgruppen nå bruker nettet for å orientere seg.

 

- Jeg tror en rekke tradisjonelle medier får det tøft i tiden fremover, sier Kinnander.

 

Han understreker at Google ikke vil ta omsetning fra andre nettmedier, men tvert imot øke den samlede nettannonseringen. I USA utgjør søkeordsannonsering mer enn 50 prosent av totalmarkedet for nettannonser.