Google-kunder kan være svindlet

Google-kunder kan være svindlet

Nesten 30 prosent av klikkene som Google får betalt for, kan være svindel.

Nettstedet The Marketing Experiments Journal har forsket på det de kaller for "klikk-svindel". De definerer dette som "alle betalte klikk som stammer fra et ondsinnet forsøk på å tømme en annonsørs budsjett".

Det er vanlig for annonsører å gå inn på avtaler hvor de betaler søkemotorene for hvert klikk de får på sine annonser eller lenker. Det denne type svindel dreier seg om er at annonsørenes konkurrenter setter opp automatiske klikkesystemer som gir annonsørene langt flere klikk enn de egentlig skulle ha hatt. På denne måten betaler de for langt mer enn det de egentlig får tilbake i reelle annonsevisninger. 

I samarbeid med "betal-per-klikk"-selskapet clicks2customers.com, har Marketing Experiment Journal forsøkte å teste hvor utbredt dette er. De fokuserte på tre annonsekampanjer over en periode på ti dager. Doble klikk ble funnet ved å sjekke ip-adresser, nettleserinnstillinger, tiden klikket ble gjort, på operativsystem og fra hvilket land klikket kom fra.

Resultatet er interessant. 29,5 prosent av klikkene var såkalte svindelklikk og Google makter bare å gjennomskue en brøkdel av disse klikkene, skriver The Inquirer.