Google med gratis webanalyse

Google med gratis webanalyse

Med Google Analytics kan selskaper måle effektene av reklamekampanjene sine. Gratis.

Googles nyeste tjeneste, Google Analytics, gir websider mulighet å måle klikk på bannere og nyhetsbrev. Tjenesten lanseres offisielt i dag, ifølge Googles teknologisjef.

Den nye tjenesten er en direkte følge av oppkjøpet Google gjorde i mars, da selskapet ervervet Urchin Software.

Googles Analytics ligner produktet Urchin on Demand, som tidligere kostet 199 dollar i måneden. Urchin hadde et tak på 100.000 sidevisninger per måned. Google skruer dette opp til 5 millioner treff per måned for dem som kan få tjeneste helt gratis.

Angriper markedet

Ved å gjøre tjenesten gratis vil Google hjelpe markedet med å dra flere nettsteder inn i analyseverktøy, men samtidig legger et høyt prispress på de eksisterende leverandørene.

Googles tilbud kan være spesielt tøft for analyseverktøy som ikke har sterke konsulentavdelinger eller tilleggsprogramvare i ryggen, ifølge Jupiter Research-analytiker Eric Peterson.

- Gratis er fengende, men gratis fra Google har historisk sett en av de største tiltrekningskreftene i bransjen, sier Peterson til IDG News Service.

Ifølge Peterson er Google Analytics rettet mot små og mellomstore bedrifter, eller store bedrifter som ikke trenger ekstra brukerstøtte.Men han utelukker ikke at Google skalerer tjenesten opp utover det opprinnelige konseptet.

Google Analytics har kommet på flere språk, blant dem norsk.

For mer informasjon, se Google websider.