MASKINLÆRING: Den nye Google-sjefen, Sundar Pichai, sier selskapet vil satse sterkere på kunstig intelligens. (Foto: IDGs nyhetstjeneste).

MASKINLÆRING: Den nye Google-sjefen, Sundar Pichai, sier selskapet vil satse sterkere på kunstig intelligens. (Foto: IDGs nyhetstjeneste).

Google satser tungt på maskinlæring

Pengene renner inn hos Google og selskapet vil bruke mer på forskning rundt maskinlæring og kunstig intelligens.

Kunstig intelligens er allerede i full sving på enhetene som du bruker Google på i dag, enten vi snakker om pc, mobil eller nettbrett. Men i tiden som kommer, vil maskinlæring spille en stadig større rolle i Googles tjenester.

Dette gjorde Googles nye toppsjef Sundar Pichai klart da Googles moderselskap Alphabet kunngjorde sine finansresultater fra siste kvartal, perioden juli-september. Det var vekst på de fleste områder, selv om det også var noen piler som pekte nedover.

Lære over tid

 Google-sjefen la stor vekt på en gren av utviklingen innen kunstig intelligens som har fått større oppmerksomhet i senere tid. Det går ut på å bruke datamaskinalgoritmer som kan lære over tid.

Et eksempel som ofte trekkes frem, er bruken av kunstig intelligens i epostsystemer. Ved å overvåke brukerens opptreden over tid finner den innebygde maskinlæringen ut hvilke typer epostmeldinger som er spam og hvilke som skal få slippe igjennom.

Hos Google har denne teknologien vært brukt lenge til talebaserte søk og til oversetting, og ifølge Pichai har teknologien utviklet seg raskt, særlig de to siste årene, melder IDGs nyhetstjeneste.

Høy prioritet

– Våre investeringer i maskinlæring og kunstig intelligens har høy prioritet, sa Google-sjefen.

Microsoft, IBM og Facebook investerer også sterkt på disse og nærliggende teknologiområder, og maskinlæring begynner nå å komme for fullt også i apper og programvare for bedriftsmarkedet.

Hos Google snakker man blant annet om at maskinlæring kan bidra til at mobilen vet om brukeren befinner seg hjemme, er på jobb eller i bilen og tilpasser måten som informasjonen presenteres på etter dette.

Dette var for øvrig første gang at Googles finansresultater ble presentert av Alphabet, det nye holdingselskapet som Google etablerte tidligere i år der Google bare er ett av mange datterselskaper.

Noe av hensikten med den nye organiseringen har vært å skille Googles kjernevirksomheter – for eksempel søk, annonsering og Youtube – fra mer langsiktige prosjekter som selvkjørende biler.

Tjener godt

Google greide for øvrig å øke omsetningen i tredje kvartal med 13 prosent fra samme periode og fjor og endte med en omsetning på 18,7 milliarder dollar (cirka 155 milliarder kroner), mens nettofortjenesten økte med hele 45 prosent til 3,9 milliarder dollar (cirka 32 milliarder kroner).

Mobilsøk sto for en betydelig del av veksten, og Google tjente også bra på automatisk sanntidskjøp av annonser.

Antall annonseklikk som Google tjener penger på, økte også, men inntektene fra denne virksomheten fortsatte å gå nedover, slik det har skjedd gjennom flere kvartaler i det siste. Inntektsnedgangen her var på 11 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor.