- Google trenger Opera

Oppkjøpsryktene er avvist. Men ekspertene er enige om at Opera hadde vært et svært godt kjøp for Google.

Publisert Sist oppdatert

Ryktene som oppsto forrige torsdag på bloggen til en sveitsisk tidligere Yahoo-leder, har satt i gang spekulasjoner om at Google er på utkikk etter en nettleser. Og de trenger en, mener amerikanske analytikere.

Selv om Firefox i øyeblikket er betydelig mer utbredt enn norske Opera, kan ikke den Mozilla-drevne nettleseren kjøpes, siden eieren er en ideell organisasjon. Det gjør Opera aktuell som oppkjøpskandidat.

Opera har et samarbeid med Google fra før. Det norske selskapet får inntekter ved å lede Opera-brukere til søkegiganten gjennom Google-vinduet som ligger som standard i nettleseren. Avtalen med amerikanerne ble fornyet og forbedret i høst.

Mobil-forsprang

I tillegg har Opera ettter manges oppfatning et godt forsprang på andre nettlesere når det gjelder innpasset i mobilindustrien. Et kjøp av den norske nettleseren ville være fornuftig også fordi Google ønsker å utvide virksomheten til mer enn søk, og ser ut å ha ambisjoner om å tilby applikasjoner over nettet.

Et partnerskap med Sun skal blant annet ta sikte på å øke distribusjonen av kontorprogramvaren Openoffice, som Suns Staroffice bygger på.

- En nettleser ville gjøre det enklere å gjennomføre en slik form for programvare på forespørsel som de prøver å få til med Sun og Oppnofficeorg. Fra et design-synspunkt trenger man kontroll ikke bare på serversiden, men i hele leveringsprosessen fram til sluttbrukeren, sier senioranalytiker Mike Davis i The Butler Group til IDG News

Google vil med en nettleser i folden kunne få fram noe som er imponerende raskt, strøkent og lett tilgjengelig, mener Davis. Han er helt sikker på at Google vil få sin egen nettleser, enten selskapet kjøper en eller utvikler en selv.

Stikk til Microsoft

Det finnes flere gode argumenter for at Google skaffer ser en nettleser.

Med en nettleser fullstappet med Google-produkter og-tjenester vil Google kunne selge seg inn til pc-leverandører, på samme måte som Microsoft gjør med Windows og Internet Explorer, mener Tony Lock i engelske Bloor Research.

- Da kan man få et alternativ til Explorer som er fullt av Google-preferanser i stedet for Microsofts, sier Lock.

I bloggen som startet spekulasjonene, skriver Chapazz at et Opera-kjøp ville gjøre Google bedre rustet til kamp mot Microsoft, når søkefunksjoner blir en større og viktigere del av nettleseren i versjon 7 av Internet Explorer.