STEMMEN ISTEDEN: Dette vil Microsoft ha slutt på – at man betjener bilens it-løsninger med å trykke på små ikoner på LCD-skjermen.

Cortana og Windows 10 i bilen

Microsoft prøver nå å komme tilbake i kampen om it i bilen med løsninger basert på Windows 10 og Cortana.

For tiden ser det ut til at kampen om herredømmet over bilenes såkalte infotainment-systemer står mellom Googles Android Auto og Apples Carplay.

Innfridde ikke

Microsoft var tidligere ansett som en av de mest lovende aktørene på dette markedet med sin Sync Applink-plattform, som var utviklet i samarbeid med Ford. Men løsningen innfridde ikke. Den ble sett på som utdatert da Android Auto og Carplay kom på banen.

Microsofts samarbeid med Ford ble avsluttet, og Ford kommer en ny versjon kalt Sync 3 i sine 2016-modeller. Dette er utviklet i samarbeid med QNX Software Systems, som står bak det Unix-baserte QNX-operativsystemet.

Men nå kan det se ut til at Microsoft er på full fart inn på bilmarkedet igjen.

Prototyp

Microsoft skal ha utviklet en prototyp på en bil-løsning der Cortana, Microsofts talestyrte digitale assistent, har fått rollen som brukergrensesnitt mellom sjåføren og it-systemet.

Det er Samuel Shen, sjefen for Microsofts forsknings- og utviklingsteam i Asia, som har fortalt om dette til Taiwan-avisen Taipei Times, ifølge amerikanske PC World.

Sentralt i den nye løsningen er bruken av såkalt Head Up-display, det vil si at informasjonen speiles opp til frontruten og ligger der som et gjennomsiktig skjold der føreren kan se både veien og informasjonen samtidig.

Systemet har vært brukt i jagerfly i mange år og er dessuten implementert i en del biler, der speedometer-informasjon, GPS-informasjon og annen informasjon vises på frontruten.

BILSTYRING: Microsoft vil la deg styre bilens informasjonssystem med stemmen via Cortana.

Microsofts prototyp kan vise kjøreanvisninger fra GPS-systemet, og man kan også bruke systemet til for eksempel å bestille bord på en restaurant i nærheten.

Så mens Android Auto og Carplay synes å være låst fast til LCD-skjermen på dashbordet, vil Microsoft altså tilby en løsning der informasjonen i stedet vises i frontvinduet.

Windows for cars

I fjor viste Microsoft frem et konsept kalt Windows for cars, basert på Windows 8. Selskapet har nå oppdatert og fornyet sine visjoner rundt denne teknologien basert på Windows 10 og Cortana.

Et kjernepunkt i Microsofts utviklingsarbeid har vært å redusere tiden som går med for øyet til å fokusere på denne informasjonen fremfor trafikkbildet rundt bilen. Dette bør ikke skje mer enn maks to sekunder om gangen, mener Microsoft.

Ved å bruke frontruten til den visuelle informasjonen fjerner man dessuten problemet med at bilene har LCD-skjermer i forskjellig størrelse, noen av dem ganske små.

Microsoft ønsker også å minske kravet til oppmerksomhet mot infotainment-systemet ved at man bruker talekommandoer via Cortana fremfor å måtte trykke på imiterte knapper på LCD-skjermen.

Dét er greit når man betjener en smarttelefon, men ikke når man kjører i 100 kilometer i timen, mener Microsoft.