Formel 1 vinner med it

Formel 1 vinner med it

It spiller en sentral rolle i utviklingen av Formel 1-biler, en bransje hvor alt bare går fortere, fortere og fortere.

AT&T Williams F1, et av verdens mer kjente Formel 1-lag, kunne tirsdag ettermiddag fortelle alt om hvordan laget bruker it for å gjøre seg bedre. Lagets driftsdirektør Alex Burns og Lloyd Savage fra markedsavdelingen til AT&T hadde takket ja til å snakke om en av verdens mest populære sporter på Gartner Symposium.

- Vi har konkurrert i 18 løp i 17 forskjellige steder i verden i så langt i år, i hva som er den mest teknologiske sporten i verden og også den største sporten i verden, en sport som øker konkurransen hver dag, sier Burns.

Han legger ikke skjul på at de trenger hjelp fra datamaskiner for å klare å holde seg i hevd.

- Mens løpene går raskt på tv, tenker du kanskje ikke over hva som skjer i kulissene. Prosjektsyklusen for å utvikle biler går over 20 måneder, og i løpet av disse månedene gjør vi konstante oppdateringer og konfigureringer, og når bilen er ferdig prøver vi å forbedre den fra løp til løp Mellom mars og november hadde vi opptil 100 oppdateringer. Det er her dere kommer inn i bildet, sier Bruns til det meget godt fylte konferanserommet.

80 mb bildata

Det har seg nemlig slik at Formel 1-bilene er utstyrt med hauger av sensorer som samler data om alt fra hva bilen driver med til hvordan føreren reagerer. Nærmere bestemt 80 megabyte på fem runder.

Rundt åtte av disse sendes trådløst til ingeniørene som er på banen. Enda flere megabytes kunne potensielt bli sendt om ønskelig, men hensyn som vekt på ustyr og en del andre forhold gjør at resten lagres i bilen.

Resten av dataene må overføres når bilen står hos ingeniørene i garasjen. Dernest sendes alle data til enda flere ingeniører i Storbritannia.

- Vi kjører rundene, kommer inn, kjører analyser, utbedrer bilen og kjører ut igjen. Før var det 40 mb data, og det pleide å ta 40 minutter å overføre dette. Deretter ble dataene økt til 50 mb som tok 16 minutter. Dette året lager vi altså rundt 80 mb data som vi overfører til Storbritannia på åtte minutter, sier Burns.

- Dermed har vi kommet til det nivået hvor vi kan overføre data kjappere enn det produseres, og overføre en del av gangen. Ingeniørene i Storbritannia kan dermed gi ingeniørene på banen tilbakemelding stort sett i sanntid.

Kjapp simulering

Et løp hvor Williams måtte legge sin lit til it skjedde i fjor i Japan. De brukte banen for første gang på mange år, og førerne sa bilen ristet og at de måtte bremse kraftig ned før de kunne gjennomføre første svingen. De ble altså for treige.

- Vi sendte dataene til Storbritannia, kjørte det gjennom en simulator over natten for å se hva som skjedde, og fikk anbefalt en endring neste morgen som vi kunne implementere. Før i tiden kunne vi ikke gjøre slikt.

De to oppmøtte lot ikke anledningen gå fra seg til å skryte litt av AT&T, som seg hør og bør i sponsorsammenheng.

- Det som er bra med samarbeidet er at AT&T tar seg av alt slik at våre ingeniører kan fokusere på bilen, sier Burns.

- Vi lot en ingeniør henge med Williams-ingeniørene i et år bare så vi kunne vite hva som skjer og hvordan F1-ingeniørene jobber, sier Savage.

For det er hektiske tider for Formel 1-ingeniørene. Fylling av bensin og bytting av dekk skjer i et tempo nesten hinsides det som lar seg gjøre av mennesker.

- Det kjappeste jeg har sett er 2,1 sekund på slike stopp, sier Burns.

I tillegg må de rigge fort ned fra ene banen og deretter rigge fort opp igjen på neste bane som som regel er i et annet land.

Grønn fokus

Men det er ikke bare i forbindelse med banen at bilrace-bransjen utnytter fordelen med it. Med populariteten sporten har, er de også avhengige av å ivareta fansen ved å ha bra nok nettsideserver. Særlig rundt løpene er det mange som besøker sidene, til tider opp til 80.000 på likt som vil se siste videoklipp fra løpet.

For Willams del ønsker de også å kutte ned på reisekostnadene med de rundt 75 personene de sender av gårde hvert løp.

- Vi tenker på telekonferanse. Det kan også forbedre kommunikasjonen mellom banen og ingeniørene på kontoret, slik at de kan løse problemer kjappere, sier Burns.

I tillegg beveger man seg, i likhet med i it-verden, mot grønnere Formel 1-løp.

- Vi ser på å lagre og gjenbruke energi. Å bruke hybridversjoner av 2,4 liters v8-motorer som gir mer enn 750 hestekrefter, som er mye med tanke på hvor lette bilene er. Og når du bremser får du en del energi du kan bruke, sier Burns, som for øvrig ikke tror bilen kan hackes.

Les om: