- Markedsførerne ødelegger for grønn it

- Markedsførerne ødelegger for grønn it

Gartner er skeptiske til markedsavdelingens innflytelse på prossesen med å male it-verdenen grønn.

- Problemet er at vi lar markedsavdelingen avgjøre hva grønn it er, sier Simon Mingay, en av Gartners forskningsdirektører.

Han har brukt de siste 12 månedene på å sjekke ut hvor grønne en rekke bedrifter er, i samarbeid med WWF. Opprinnelig siktet de seg inn på 24 bedrifter i den frivillige undersøkelsen, men hele ni av selskapene, deriblant inkludert Accenture, takket nei til forespørselen.

- De er kanskje redde for å komme dårlig ut, sier han, men legger til at dette er spekulasjoner.

På tirsdagens Gartner Symposium kunne han legge frem resultatet blant de 15 resterende.

Mye snakk, lite handling

Konklusjonen er i all hovedsak at mange er relativt flinke, men at absolutt alle har mye å gå på. Det er for eksempel forskjell på hvordan folk tenker grønt innenfor bedriften og i neste ledd, altså i det å for eksempel inngå partnerskap med en grønn leverandør om transport av selve produktet. I tillegg mangler mange bedrifter, deriblant både Nortel og Cisco, mye konkret politikk innen miljøtankegang. Google har ikke engang noen slik politikk.

- Det er også mange som tror de er bedre enn de egentlig er. Og mange snakker mer enn de handler, sier Mingay, og trekker frem Dell og Cisco som to eksempler på dette.

Her kommer vi tilbake til det som ble nevnt i starten: At markedsavdelingen styrer grønnheten.

- Det er for mye støy. Markedsavdelingen velger det som er politisk korrekt, og skryter gjerne av at de er grønnere uten å dokumentere hvor mye. Da er måten Fujitsu gjør det på bedre. De sier at hvis de klarer å være 15 prosent mer strømbesparende enn forrige modellsortement, så kan de kalle den grønn, sier Mingay.

- Det tar kontrollen ut av hendene på markedsavdelingen og gir ingeniørene konkrete mål å jobbe mot.

Trenger åpenhet

Mingay er veldig fornøyd med de aktørene som stilte opp, særlig Google som til vanlig er relativt taus om seg selv. Han er tilsvarende skuffet over de ni som ikke ville delta; Accenture, Acer, AT&T, Deustche Telecom, EDS, Microsoft, Oracle, Sun og TCS.

- Vi trenger gjennomsiktighet innen det her. Særlig bedrifter som skal snakke til kundene om sin grønnhet, eller til og med gi kundene råd om grønnhet, må være åpne.

Dette er Gartners råd til it-verden: Wake up, smarten up, open up, partner up.

Altså, våkne opp! Det er strategiske muligheter i å bli miljøvennlig, se disse. Bli smartere. Industrien både kan og bør være gode eksempler på beste metode. Åpne opp. Mer gjennomsiktighet, mer analyser av livssyklusen til produktene. Bind partnerskap. It-industrien kan ikke innovere alene, den må binde seg med ledende innen andre industrier.

Tallenes tale

Så over til resultatene. Undersøkelsen besto av 82 spørsmål til 15 bedrifter innen fem kategorier. De fem kategoriene er grunnleggende miljøsystem, forsyningskjede, karbon, karbonleveranse og karbonvinnere.

De som hadde takket ja til å delta, var British Telecom, China Mobile, Cisco, Dell, HP, IBM, Lenovo, Verizon, Ericsson, Fujitsu, Google, Nokia, Nortel, SAP og Wipro Technologies.

De som kom best ut i kategorien grunnleggende miljøsystem, var:

* IBM (89%)

* Ericsson (82%)

* Fujitsu (80%)

* BT (79%)

* HP (76%)

Grunnleggende forsyningskjede:

* Nokia (95%)

* BT (84%)

* IBM (76%)

* HP (71%)

* Ericsson (67%)

Grunnleggende karbon:

* BT (98%)

* IBM (94%)

* Fujitsu (94%)

* HP (84%)

* Nokia (75%)

Karbonleveranse:

* Fujitsu (75%)

* Ericsson (74%)

* Google (63%)

* HP (62%)

* BT (51%)

Karbonvinnere:

* BT (73%)

* HP (69%)

* Fujitsu (67%)

* Ericsson (67%)

* Cisco (57%)

For å summere opp, de som er på topp på grønn it internt, er i prioritert rekkefølge:

* IBM

* Fujitsu

* BT

* HP

* Ericsson

* Nokia

(alle over innen kategorien bra)

* Dell (i kategorien ok)

(alle under i kategorien under ok)

* China Mobile

* Google

* Lenovo

* Cisco

* Nortel

* Verizon

* Wipro

Med andre ord gjorde selskaper som Fujitsu, BT, HP og IBM det bra i samtlige kategorier.

Les om: