Miljøkrisen: En behagelig sannhet

Miljøkrisen: "En behagelig sannhet"

Norsk databransje nærmest jubler over miljøkrisen, og ser store penger i grønn it.

- Jeg har tillatt meg å låne litt fra Al Gore, sa Telenor-sjef Ragnar Kårhus da han talte på Ementor Community 2008, som tirsdag startet på Chateu Neuf.

Han viste fram filmplakaten til Al Gores film "En ubehagelig sannhet" , med underteksten "En global advarsel". Men Kråhus hadde endret begge titlene, til "En behagelig sannhet" og "En global utfordning"

- Her ligger det muligheter, sa Kårhus om den globale miljøkrisen, og mange hundre Ementor-kunder var lutter øre.

Så viste han et klipp fra en informasjonsfilm som het "A beautifull coincident", med folk som var mektig imponert over hvor store foretningsmuligheter miljøkrisen gir for it-folket. "En vakker tilfeldighet", i Telenors øyne.

- It-bransjen har mange løsninger som reduserer Co2-utslipp. Elektronisk innhold sparer miljøet for enorme utslipp. For eksempel kan Telenors løsninger redusere Co2-utslippene med en tredjedel av det som er ambefalt!

Skal bli klimanøytrale

Det er med andre ord ikke for å frelse verden at it-bransjen satser på grønn it, både innad i bedriftene og i forhold til sine kunder. Årets Ementor Community skal reise landet rundt med utstillinger og foredrag om hvordan it-bedrifter kan kutte sine Co2-utslipp gjennom løsninger fra Ementor og deres partnere.

- Den røde tråden blir i år grønn. Hovedproblemet har vært at folk tror grønn it innebærer at de må ofre noe, eller at det er dyrt, forteller administrerende direktør Steinar Sønsteby i Ementor til Computerworld.

- Hovedpoenget nå, er at å være miljøvennlig ikke koster penger, det sparer penger.

- Og det vil være det viktigste argumentet?

- Ja. Grønn it vil være en god investering.

GRØNNE: De mange hundre tilskuerne fikk tirsdag høre av blant annet konsernsjef Claus Hougesen i Ementor hvorfor de burde satse grønt. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokke)

Ementor har mål om å bli "klimanøytrale" innen 2010, for å gå foran som et godt eksempel. Det vil si at de skal kutte utslippene, og kjøpe klimakvoter for det de ikke klarer. Sønsteby mener Ementor i Norge vil spare 40 millioner på dette, og at det vil øke overskuddet med åtte prosent årlig.

- Dette er ikke et offer. Dette er ikke for å få god samvittighet. Dette gjør vi fordi det lønner seg, smiler Sønsteby.

Krise? Hvilken krise?

Det var mange hundre mennesker samlet på Chateu Neuf tirsdag, første dagen i Ementor Community 2008. De regnet med at tusen folk ville være innom i løpet av dagen. Og alle ville høre om grønn it.

- Folk snakker om en finanskrise, sa konsernsjef Claus Hougesen i Ementor fra den grønne scenen under åpningstalen.

- Hvilken krise? humret han, og skrøt av Ementors gode resultat, også dette kvartalet.

De neste kvartalene skal holde seg gode, lover han, mye takket være grønn it.

- Det sies at om strøm var på it-budsjettet, ville det vært den nest største utgiften etter lønninger. Så vi besluttet å fokusere på grønn it. Ikke for å redde verden, men fordi vi så det lå mye penger i det, sa Hougesen.

Selv har Ementor satt i gang tiltak som videokonferanser, gjenbruk av datautstyr og virtualisering.

- Visste dere at dere kan sitte syv år i videokonferanser, og produsere den samme mengde Co2 som bare en time i et fly? spurte han tilskuerne.

- Grønn it er det mye penger i. Og mye sunn fornuft.

SKAL SELGE: I Ementor Community 2008 reiser foredragsholdere og selgere sammen for å spre det glade, grønne budskap rundt hele landet. (Foto: Ole Petter Baugerød Stokk e)

Les om: