Nordmenn sminker seg grønne

Nordmenn sminker seg grønne

Norske bedrifter er grønnere enn andre, men mer opptatt av sitt eget ytre enn klodens helse.

Konsulentselskapet Bearingpoint har gjennomført en internasjonal undersøkelse om bedrifters satsing på miljøtiltak, og resultatene er gjengitt i Dagens Næringsliv.

Det positive for Norges del, er at norske bedrifter er helt på topp når det gjelder å faktisk innføre slike tiltak, som for eksempel grønn it. 90 prosent oppgir at de har gjort grønne grep, mot et verdensgjennomsnitt på bare 35 prosent.

LES OGSÅ: Grått for grønn it

Det som kanskje ikke er like positivt, er motivasjonen bak disse tiltakene. 77 prosent av de norske sier at det å bedre bedriftens omdømme er den viktigste grunnen bak grønne tiltak.

Dette er langt mer enn hva de utenlandske svarer, hvor bare 40 prosent har samme begrunnelse.

54 prosent av nordmennene gjør seg grønnere for å skille seg fra konkurrentene, mens kun 10 prosent av utenlandske bedrifter har samme motivasjon.

LES OGSÅ: Få kroner gir grønnere tider

- Å påberope seg et miljøengasjement man ikke har, er noe av det farligste av alt. Hvis folk skjønner at et selskap ikke forstår viktigheten av det de holder på med selv, står hele omdømmet på spill, sier Beate Barth-Nossum i Bellona til Dagens Næringsliv.

- Det får stadig flere norske selskaper klart for seg.

I utlandet er det langt vanligere å innføre miljøtiltak fordi det er lovpålagt. 67 prosent av de utenlandske selskapene sier at dette er en viktig grunn, mens bare 51 prosent av de norske sier at loven har mye å si.

LES OGSÅ: Året it ble litt grønnere

Les om: