Gutta på hjelpetur

Gutta på hjelpetur

PC-Gutta kan godt selge deg en pc eller server, men det er å hjelpe brukere de lever av.
Knut Lien har jobbet lenge med pc-er. Han så at ingen satser på å levere bistand til hjemmebrukerne, som ofte trenger mer hjelp enn telefonstøtte fra butikken der de har kjøpt utstyret. Det gjelder forresten en god del bedrifter også.

Lien peker på at maskinvare koster stadig mindre, mens service og support, les personale, koster dyrt. Derfor vil det være begrenset hva du kan forvente av bistand når du handler på nett eller i supermarked. Hvis du ikke har kompetanse til å sette opp utstyr du har kjøpt, kan du ikke forvente at den som har solgt det for en rimelig penge, skal komme hjem og ordne det for deg.

Ett eksempel Lien trekker frem, er da en leverandør hadde kampanje på rimelige trådløse rutere. Det var ingenting i veien med dem, men det ble for vanskelig for mange å konfigurere dem. Noe som igjen medførte mange henvendelser til PC-Gutta.

-- Vi ser gjerne at kundene kjøper utstyr av andre enn oss. Det er support vi lever av. For å lykkes må vi utvikle personlige relasjoner til kundene og fortjene deres tillit. Derfor legger vi stor vekt på å avdekke kundens behov, og ikke å overselge på noen måte, sier Lien.

Å jo, da

-- Men privatmarkedet har da aldri villet betale for datakonsulenter?

-- Folk er jo vant til å betale tv-reparatøren eller å få fikset vaskemaskinen. Det er kanskje ikke alle som er klar over at de må betale for å få folk hjem til seg for å gjøre en jobb, men jeg synes det er bedre enn jeg kunne frykte, svarer Lien.

De dagligdagse oppdragene for PC-Gutta består i å rense maskiner for virus- og spionprogrammer, håndtere adsl-oppkoblinger og trådløse nettverk, epost-oppsett og reinstallasjoner og oppgraderinger. Spesielt går det mye i oppgraderinger av minne.

Mye av jobben PC-Gutta gjør består av opplæring. Konkurrentene, om de skal kalles det, er brukerens venner og kjente. Og er det noe pc-kyndige landet rundt kan gå lei av, er nettopp å skulle bistå familie og bekjentskapskrets i dataspørsmål.

Tusen kunder

Mange forbrukere får hakeslepp når de får pc-en tilbake fra service og oppdager at harddisken er friskt formatert og operativsystemet lagt inn på nytt. Samtidig har ingen spurt om de har tatt sikkerhetskopi.

Folk flest er ikke flinke med å ta sikkerhetskopier, så PC-Gutta gjør det alltid før de går løs på utstyr fra private.

PC-Gutta bruker seks-syv frilans teknikere ute i felten, men har så mye å gjøre at sjefen selv får mye mindre tid på kontoret enn han liker.

-- Vi brukte tiden fra nyåret i fjor frem til sommeren til å vurdere markedet. Nå har vi drevet i litt over ett år, og har fått rundt 1.000 kunder, forteller Lien.

Han har lagt ned en god del penger i markedsføring, blant annet i reklame på en Oslo-buss. Men mange kunder kommer som følge av anbefalinger; gode gamle "word-of-the-mouth".