Gyllen vår for telekombransjen

Gyllen vår for telekombransjen

Telekom- og it-bransjen har etter krisen endelig fått en velfortjent opptur. Men det må mer aktivt samarbeid til for at det skal bli gyldne tider for eksportbedriftene.
Forrige helg møtte jeg våren mens jeg var på besøk i Rogaland. Det er alltid spesielt å merke at våren er kommet. Isen på vannet smeltet. Bikkja sprang fornøyd i standkanten, og prøvde å redde alt som var kommet opp av rekved i løpet av vinteren. På en stein med bar mark rundt, satt jeg meg ned og filosoferte over livet. Mens sola varmet i ansiktet var det ganske deilig å bare være til. Er det ikke det som heter et gyllent øyeblikk?

Jeg tenkte at denne våren er spesiell for norsk telekombransje. Ja, ikke bare for telekom, men også for resten av it-bransjen. Etter å ha vært i en dyp økonomisk bølgedal i fire år ) med krisestemning, depresjon, konkurser og oppsigelser ) er bransjen endelig på vei ut av uføret. Og ikke nok med det; selskapene begynner faktisk å tjene penger igjen.

Selv pessimistiske Ericsson har via sin konsernsjef Carl-Henric Svanberg i forbindelse med en resultatfremleggelse forkynt at krisen er over. Telekomselskapene var de første som gikk ned i forbindelse med dotcom-tullet og den påfølgende it-krisen. Derfor er det et godt tegn at disse nå er på vei oppover igjen.

Men i motsetning til de ville dotcom-tidende strekker ikke børskursene og salgsstatsstikkene seg hemningsløst oppover. Derimot går det sakte, men sikkert i bedre retning. Her skal det bygges stein på stein. Nøkternhet er den nye trenden. Det er et er sunnhetstegn i en turbulent bransje.

Mens trekkfuglene gjør seg klar til den lange flyturen nordover til Norge, går det flylaster med norske it-folk sørover til kontinentet. Et av de første stoppene er 3Gsm World Congress som blir arrangert i Cannes i neste uke. Til tross for nøkternhet hjemme vil det ikke akkurat bli spart på skillingen når mobilbedriftene inntar den franske riveria. Internasjonale markedsfremstøt koster forferdelig mye. Men dersom du skal nå opp i den harde internasjonale konkurransen kan det være riktig å bruse litt med dyre fjær i Cannes.

En av de beste tingene som har skjedd den siste tiden er at norske telekombedrifter har kommet ut av skapet, og har valgt å skape sitt eget eksportnettverk. Dette er nødvendig for at de skal overleve. Det norske markedet er nemlig ikke stort nok. Jeg håper at disse telekombedriftene i fremtiden klarer å lage felles markedsfremstøt i utlandet. Sverige og Irland stiller med fellesstander i Cannes til uken. Norge stiller med fellesstand på Cebit i Hannover i mars. Ideen er med andre ord ikke ny. Det er å få den gjennomført som er utfordringen til telekombedriftene.

Jeg håper virkelig at den norske it-bransjen får mange gyldne øyeblikk i år. Jeg synes de har fortjent det.

For å sitere radioens kjente Jan Pande Rolfsen: -- Livet er herlig dere!