Hallo! 1-2-3, dette er en test!

Hallo! 1-2-3, dette er en test!

Alle liker teknologi som gjør arbeidsdagen lettere og billigere. Telefoni over internett har gjort det rimeligere å være privat telefonkunde, og nå venter vi på at bedriftene skal få lavere telefonregning. Billigere blir det, men blir det billig og bra?
Av og til drar jeg på lengre jobbturer utenlands, og da blir telefonkontakten med hjemlandet sporadisk på grunn av dyre samtalepriser. Internett-telefoni har nå gjort det billigere, men ikke alltid enklere. Under en lengre tur til Sørøst-Asia i fjor høst hadde jeg store forhåpninger til en liten nyetablert norsk leverandør. Med hodesett, eget telefonnummer og nedlastet softphone (telefon på dataskjermen), så jeg fram til alle de billige samtalene jeg skulle ta.

Et kritisk punkt var om internettlinjene på stedet var raske nok, men utbredt vestlig turisme i u-land har bidratt til at de reisende får raske linjer til hjemlandet. Enkelt var det imidlertid ikke. Min datatekniske innsikt er over gjennomsnittet, men jeg slet med å få telefonen forbi brannmurer og diverse NAT-instillinger i nettverket jeg var koblet til. Det hjalp heller ikke med en nettverksansvarlig som var mer interessert i hinduistiske seremonier enn å betjene en telefonhungrende nordmann. Jeg gav opp og ringte hjem på hotellets dyre fasttelefon. Så mye for internettelefoni.

Men dette var før jeg tok i bruk Skype. For noen uker siden kom jeg nyfrelst hjem som Skypebruker fra et oppdrag i Mexico. Der hadde jeg sittet på hotellrommet og via gratis trådløst nettverk ringt hjem i mange timer og spart flere tusen kroner. Gratis å ringe andre pc-brukere, og kun 16 øre per minutt til fastnettet. Installasjon går på et blunk, og brannmurer er ingen hindring. Den lave prisen gjør at man glemmer ekko, lydforsinkelser og at halvparten av samtalene faller ut. Ubekreftete tall forteller at nesten 80 millioner pc-brukere synes dette er et godt nok.

Nå er ikke ip-telefoni noe nytt. Mange større bedrifter har allerede tatt i bruk slik telefoni internt i kontorlokalene og beholdt isdn-linjen inn til huset. En del har også med mer eller mindre suksess tatt i bruk internettelefoni ut til avdelingskontorene. De færreste bedrifter har per i dag som offisielt mål å gå helt over til internett-telefoni. Til det er kvaliteten på samtalen for dårlig. Men mange ansatte bruker Skype for å holde kontakten med kolleger og kunder i utlandet. Med gamle kjente i andre enden av telefonlinjen gjør det ikke så mye at linjene faller ut og man ikke hører de første ordene i samtalen.

For en liten bedrift er det fristende å kaste seg på bølgen med telefoni over internett. Spørsmålet er om bedrifter er like villige som privatkunder til å akseptere dårligere kvalitet på samtalen fordi den er billig. Skype er et godt produkt for samtaler fra pc til pc, og de fleste av mine samtaler til fasttelefoner har vært av tålelig kvalitet. Mobiltelefoner er derimot problematiske og viktige samtaler til mobiltelefoner går fortsatt over fastnettet.

I dag er internettelefoni billig hvis man liker å ringe fra pc, aksepterer et upålitelig telefonsystem og har teknologisk kunnskap til å løse problemer på egen hånd. Et halvferdig produkt lansert for testpiloter som er villig til å betale for å være det. Den dagen leverandøren må garantere for kvaliteten og sørge for god brukerstøtte til lite teknologikyndige smb-kunder, vil prisen gå opp. Resultatet vil bli et nytt telefonsystem som går over samme kobberlinjer som internett, og til priser som ikke ligger så langt under dagens nivå. Det eneste som blir virkelig billig er utenlandssamtaler med like dårlig lyd som for 30 år siden.