Hallo, er det noen kunder her?

Hallo, er det noen kunder her?

Foreløpig er det få som ringer med ip-telefon. Skal vi tro de mest positive er det rett før det tar av. Men først må kundene på plass.
Kun 26.000 nordmenn ringer med ip-telefon. Vi tok runden til de største aktørene som er i gang med å selge ip-telefoni eller bredbåndstelefon. Det gikk fort.

Til forsvar for Bluecom/Catch og Nextgentel skal det sies at de akkurat har begynt å selge ip-telefoni og at det tar tid før de nye kundene er online.

-- Alle som har bredbånd er potensielle ip-telefoni-kunder, det vil si mellom 550.000 og 600.000 hustander i Norge. Det finnes ingen grunn til at de skal ha fastlinje hjemme, så lenge de har en pc med bredbånd, utbasunerer viseadministrerende direktør Rune Strømmen i Telio.

Langt fram

De er foreløpig det selskapet i Norge med flest kunder på ip-telefoni, med 24.000 kunder. De har tidligere uttalt at de håpet på 50 000 innen året er omme. Det får de ikke til.

-- Vi ser at bestillingen er jevnt økende. Antall forventende kunder er noe rundt 100 000 noen år fremover, sier Strømmen.

Foreløpig er Telenor passive i sin ip-strategi. De er redd for å miste kunder fra gullgruven fasttelefon. Dette passer Telio godt.

--Vi syntes Telenors strategi er ypperlig. Vi leverer mens Telenor venter, sier Strømmen.

Han tror også på endrede telefonvaner, hvor dagens fastlinjetrafikk går over til ip og at deler av mobiltrafikken også kommer til å gå på ip ved at du tar med deg ip-telefonen i en trådløssone.

-- I dag bytter folk på grunn av lavere pris, men på lengre sikt vil folk også bytte på grunn av nye tjenester. Det som må til nå er skikkelig markedsføring. Du kan selv tenke deg hva som skjer nå vi får de nye ip-terminalene som kombinerer tale, data, tekst og bilder. Vi tror at vi kommer til å se samme utvikling på disse som på mobiltelefoner, pluss at ip-terminalene blir mer mobile, legger han til.

40 prosent

Børsnoterte Nextgentel er i gang med pilotkunder og har nå nær 2000 som tester bredbåndstelefon. De er forsiktige i sine anslag, men markedsdirektør Morten Ågnes letter litt på sløret.

-- Vi ser at andre har fått til at mellom 20 og 40 prosent av bredbåndskundene tegner seg for ip- eller bredbåndstelefon. Det håper vi også å få til, sier Ågnes.

Han legger til at de regner med å komme opp i dette i løpet av 12 til 18 måneder. Siste offentlige tall viser at selskapet har 89 150 kunder. Skulle 40 prosent av disse også tegne seg for telefon, blir det nesten 36 000 kunder.

-- Husk også at antall bredbåndskunder vokser, legger Ågnes til og viser til at antall kunder med bredbåndstelefon dermed også blir flere.

Nøktern

-- Foreløpig har vi ingen kunder som er online, ettersom vi akkurat har begynt å selge dette. Men de kommer på snart, sier administrerende direktør Eirik Lunde i Bluecom.

Han forteller at om lag hver tredje som bestiller bredbånd også bestiller telefoni. Mens Telio er harde i anslagene på størrelsen på totalmarkedet og sin andel av dette, er Bluecom stille når vi spør om kundepotensialet.

-- Det er beskjedne investeringer som ligger til grunn for denne satsningen og det er heller ikke signifikante salgstall som ligger i våre budsjetter. Det vi imidlertid ser etter lanseringen i oktober gjør at vi nok må oppjustere våre prognoser. Noe absolutt tall vil vi ikke gå ut med, sier Lunde.